Adverteren op Qmusic | Impactvolle commercials | Branded content | Nieuws | Sales team | Spot On Radio

Nieuw: SoundQ

Qmusic start als eerste media-exploitant van Nederland met het testen van audio branding in radiocommercials. Onder de naam ‘SoundQ’ wordt onderzocht hoe herkenbaar en uniek bepaalde ‘audiokenmerken’ van een merk zijn, zoals jingles, sound logo’s of een specifieke stem. Dit doen we in samenwerking met InSites Consulting.

Er zijn verschillende theorieën over hoe je aan een sterk merk kunt bouwen. Eén hiervan is de theorie van Byron Sharp (How Brands Grow), die zegt dat je om als merk succesvol te kunnen zijn moet bouwen aan ‘mental & physical availability’. Dat houdt in dat consumenten aan een bepaald merk denken bij een volgend aankoop- of gebruiksmoment. Een manier om mental availability te vergroten is het inzetten van onderscheidende brand assets; elementen in de communicatie die herkenbaar zijn en uniek aan een merk worden gelinkt. Deze elementen moeten in alle communicatie consistent worden ingezet om zo de bewuste- en onderbewuste merkherkenning te vergroten. 

Binnen audio gaat het dan om ‘sonische distinctive assets’, vrij vertaald als audiokenmerken. En juist deze audiokenmerken spelen een grotere rol in marketing en communicatie dan ooit tevoren. De razendsnelle ontwikkelingen op gebied van voice en voice-gestuurde interactie zorgen ervoor dat de visuele component van je merkidentiteit niet altijd zichtbaar zal zijn. Hoe blijf je als merk overeind in een schermloze wereld? Met behulp van audio branding! 

Om merken en adverteerders meer inzicht te geven in de herkenbaarheid en uniekheid van hun audio branding, breidt Qmusic het On AIR onderzoek uit, met een ‘sonische distinctive asset’-meting onder de naam ‘SoundQ’. Met deze inzichten kunnen de adverteerders gerichter werken aan het bouwen aan hun merk door middel van met name sterke radioreclame.

Spot On Radio

Naast de minimaal 48 minuten programmering per uur doet Qmusic er alles aan om ook de 12 minuten commerciële zendtijd zo aansprekend mogelijk te maken. Daarom hebben we de learnings van meer dan duizend geteste commercials gecombineerd met andere belangrijke onderzoeksresultaten in de nieuwe online tool ‘Spot On Radio’. Klik nu snel door en ontdek hoe je de meest impactvolle radiocommercial maakt voor jouw merk.


Onderzoek: Cromo's zeer positief beoordeeld

Commerciële promo's scoren hogere waardering en leiden tot activatie | download rapport

Sinds 2010 heeft Qmusic in het On AIR-onderzoek ruim duizend commercials getest. Het radiostation werd hierom onder andere geroemd door de jury van de AMMA Awards, waar Qmusic uitgeroepen werd tot media-exploitant van het jaar. Naast reguliere commercials, testte Qmusic ook vierenveertig commerciële promo’s, zogenoemde ‘cromo’s’. In deze cromo’s wordt promotie gemaakt voor een programma/actie en wordt de bijbehorende partner vermeld, bijvoorbeeld ‘Deze actie wordt mede mogelijk gemaakt door…’ gevolgd door de naam van een merk of adverteerder. De vierenveertig geteste cromo’s zijn ingezet bij zeer uiteenlopende campagnes op Qmusic, zoals Het Geluid, Het Verjaardagsrad van Mattie en Marieke, de Foute Party en gesponsorde hitlijsten zoals de Top 40.

Om de kracht van cromo’s te onderzoeken, hebben we de resultaten van deze cromo’s afgezet tegen die van de reguliere commercials. Enkele bevindingen zijn: 

  • Cromo’s krijgen een hoger waarderingscijfer dan reguliere commercials, met een gemiddelde score van 6,0 tov 5,7. Onder degenen die de commercials herkenden is het verschil zelfs nog groter: 6,9 tov 6,2 
  • Cromo’s scoren meer dan 2x zo goed op belangrijke emotionele kenmerken (gemiddeld +109%). Zo worden zij gepercipieerd als geloofwaardiger, professioneler, origineler, spectaculairder, meer onderscheidend, warmer en meer om te lachen 
  • Cromo’s geven vaker een opgewekt, blij en verrast gevoel 
  • Cromo’s leveren meer activatie op dan reguliere commercials (+63%), dit betekent dat de consument na het horen van een cromo vaker geneigd is de actie nogmaals op te zoeken of (online) te delen.

Kortom, de cromo blijkt een zeer effectief middel om luisteraars te bereiken en te enthousiasmeren voor een product of dienst.

Via deze link is het rapport met de complete onderzoeksresultaten de downloaden.

Onze filosofie

‘Q sounds better with you’ is de filosofie van Qmusic. Die ‘You’ staat enerzijds voor de luisteraars, voor wie wij elke dag radio en video maken. Luisteraars inspireren ons met hun verhalen en wensen. Door op onze beurt goed naar hen te luisteren, in contact met hen te staan, weten we ze 365 dagen per jaar te raken door ze plezier, energie en een goed gevoel te geven. Anderzijds staat ‘You’ voor onze relaties; adverteerders en mediabureaus, voor wie wij steeds weer een stap verder willen gaan. Onze missie als exploitant is adverteerders en mediabureaus te ondersteunen bij het realiseren van nog effectievere radiocampagnes.

Van de zestig minuten per uur vullen wij er minimaal achtenveertig minuten zelf met onze programmering. De overige minuten zijn voor onze adverteerders. In beide gevallen staat de luisteraar centraal. In onze programmering doen we er alles aan om onze luisteraars positieve en aanstekelijke radio te brengen. Dat doen we met enthousiaste persoonlijkheden, creatieve programma’s, relevante acties en natuurlijk de beste muziek. In de commerciële zendtijd helpen we de adverteerders graag om de luisteraar op een zo’n prettig mogelijke manier aan te spreken. Immers, in een positieve stemming sta je meer open voor boodschappen van anderen. Hierover lees je meer bij ‘Impactvolle commercials’.

Kracht van radio

Radio spreekt tot de verbeelding en maakt beeld overbodig. Radio is een creatief medium en biedt eindeloos veel mogelijkheden als het gaat om de perfecte commercial, het boosten van de merkbekendheid of het verkopen van je product. Met radioreclame kun je jouw doelgroep op het juiste moment raken, want radio is emotie. 

Live radio is in staat grote massa’s mensen te bereiken en is dominant gedurende de hele dag. Gemiddeld luistert een persoon 190 minuten per dag audio en is radio het audio-medium met het hoogste dagbereik. Daarnaast heeft radio een hoge call to action, het stimuleert fysieke aankoop of online zoekgedrag.

Qmusic bereikt ruim 2,8 miljoen luisteraars per week (doelgroep 10+) en die luisteren gemiddeld ruim 3 uur per dag.

Sales team

Bij Qmusic willen we je graag helpen om je doelstellingen te realiseren. Heb je vragen of wil je een keer een kennismakingsgesprek, neem gerust contact met ons op. 

KimAccountmanager Spot
BrittneyAccountmanager Spot
MarkAccountmanager Spot
RosanneAccountmanager Spot

MEER

Cases

Om een duidelijk beeld te geven wat Qmusic voor je merk kan betekenen, vind je hieronder een voorbeeld van een adverteerder die campagne heeft gevoerd bij Qmusic. 



Beluister hieronder de commercial van Gaslicht.com.

Tariefkaarten