Adverteren op Qmusic | Impactvolle commercials | Branded content | Nieuws | Sales team | Spot On Radio

Nieuw: Spot On Radio

Naast de minimaal 48 minuten programmering per uur doet Qmusic er alles aan om ook de 12 minuten commerciële zendtijd zo aansprekend mogelijk te maken. Daarom hebben we de learnings van meer dan duizend geteste commercials gecombineerd met andere belangrijke onderzoeksresultaten in de nieuwe online tool ‘Spot On Radio’. Klik nu snel door en ontdek hoe je de meest impactvolle radiocommercial maakt voor jouw merk.

Ontdek nu: Spot On Radio

Onderzoek: Cromo's zeer positief beoordeeld

Commerciële promo's scoren hogere waardering en leiden tot activatie | download rapport

Sinds 2010 heeft Qmusic in het On AIR-onderzoek ruim duizend commercials getest. Het radiostation werd hierom onder andere geroemd door de jury van de AMMA Awards, waar Qmusic uitgeroepen werd tot media-exploitant van het jaar. Naast reguliere commercials, testte Qmusic ook vierenveertig commerciële promo’s, zogenoemde ‘cromo’s’. In deze cromo’s wordt promotie gemaakt voor een programma/actie en wordt de bijbehorende partner vermeld, bijvoorbeeld ‘Deze actie wordt mede mogelijk gemaakt door…’ gevolgd door de naam van een merk of adverteerder. De vierenveertig geteste cromo’s zijn ingezet bij zeer uiteenlopende campagnes op Qmusic, zoals Het Geluid, Het Verjaardagsrad van Mattie en Marieke, de Foute Party en gesponsorde hitlijsten zoals de Top 40.

Om de kracht van cromo’s te onderzoeken, hebben we de resultaten van deze cromo’s afgezet tegen die van de reguliere commercials. Enkele bevindingen zijn: 

  • Cromo’s krijgen een hoger waarderingscijfer dan reguliere commercials, met een gemiddelde score van 6,0 tov 5,7. Onder degenen die de commercials herkenden is het verschil zelfs nog groter: 6,9 tov 6,2 
  • Cromo’s scoren meer dan 2x zo goed op belangrijke emotionele kenmerken (gemiddeld +109%). Zo worden zij gepercipieerd als geloofwaardiger, professioneler, origineler, spectaculairder, meer onderscheidend, warmer en meer om te lachen 
  • Cromo’s geven vaker een opgewekt, blij en verrast gevoel 
  • Cromo’s leveren meer activatie op dan reguliere commercials (+63%), dit betekent dat de consument na het horen van een cromo vaker geneigd is de actie nogmaals op te zoeken of (online) te delen.

Kortom, de cromo blijkt een zeer effectief middel om luisteraars te bereiken en te enthousiasmeren voor een product of dienst.

Via deze link is het rapport met de complete onderzoeksresultaten de downloaden.

Onze filosofie

‘Q sounds better with you’ is de filosofie van Qmusic. Die ‘You’ staat enerzijds voor de luisteraars, voor wie wij elke dag radio en video maken. Luisteraars inspireren ons met hun verhalen en wensen. Door op onze beurt goed naar hen te luisteren, in contact met hen te staan, weten we ze 365 dagen per jaar te raken door ze plezier, energie en een goed gevoel te geven. Anderzijds staat ‘You’ voor onze relaties; adverteerders en mediabureaus, voor wie wij steeds weer een stap verder willen gaan. Onze missie als exploitant is adverteerders en mediabureaus te ondersteunen bij het realiseren van nog effectievere radiocampagnes.

Van de zestig minuten per uur vullen wij er minimaal achtenveertig minuten zelf met onze programmering. De overige minuten zijn voor onze adverteerders. In beide gevallen staat de luisteraar centraal. In onze programmering doen we er alles aan om onze luisteraars positieve en aanstekelijke radio te brengen. Dat doen we met enthousiaste persoonlijkheden, creatieve programma’s, relevante acties en natuurlijk de beste muziek. In de commerciële zendtijd helpen we de adverteerders graag om de luisteraar op een zo’n prettig mogelijke manier aan te spreken. Immers, in een positieve stemming sta je meer open voor boodschappen van anderen. Hierover lees je meer bij ‘Impactvolle commercials’.

Kracht van radio

Radio spreekt tot de verbeelding en maakt beeld overbodig. Radio is een creatief medium en biedt eindeloos veel mogelijkheden als het gaat om de perfecte commercial, het boosten van de merkbekendheid of het verkopen van je product. Met radioreclame kun je jouw doelgroep op het juiste moment raken, want radio is emotie. 

Live radio is in staat grote massa’s mensen te bereiken en is dominant gedurende de hele dag. Gemiddeld luistert een persoon 190 minuten per dag audio en is radio het audio-medium met het hoogste dagbereik. Daarnaast heeft radio een hoge call to action, het stimuleert fysieke aankoop of online zoekgedrag.

Qmusic bereikt ruim 2,8 miljoen luisteraars per week (doelgroep 10+) en die luisteren gemiddeld ruim 3 uur per dag.

Sales team

Bij Qmusic willen we je graag helpen om je doelstellingen te realiseren. Heb je vragen of wil je een keer een kennismakingsgesprek, neem gerust contact met ons op. 

KimAccountmanager Spot
BrittneyAccountmanager Spot
MarkAccountmanager Spot
RosanneAccountmanager Spot

MEER

Cases

Om een duidelijk beeld te geven wat Qmusic voor je merk kan betekenen, vind je hieronder een voorbeeld van een adverteerder die campagne heeft gevoerd bij Qmusic. 



Beluister hieronder de commercial van Gaslicht.com.

Tariefkaarten