Deze vijf steden melden zich aan voor organisatie Songfestival
11 juli 2019
11 juli 2019
Gisteren was het dan zover: de vijf steden die over zijn gebleven, leverden vandaag hun bidbook in bij de NPO en meldden zich dus ook officieel aan. Vertegenwoordigers uit Rotterdam, Maastricht, Arnhem, Den Bosch en Utrecht kwamen naar Hilversum om de stad te presenteren.
Het bidbook werd al zingend aangeboden door The Voice Senior-deelnemer Lain Barbier. Mocht het Arnhem worden, dan vinden de shows plaats in het GelreDome. Burgemeester Ahmed Marcouch vindt dat het stadion gemaakt is voor het Eurovisie Songfestival. “Nergens in Nederland kennen wij een locatie van deze omvang die er voor zoveel mensen in slaagt het geluid en de intimiteit van het theater te behouden.”
Het bidbook was gemaakt van dezelfde stof als het pak van Duncan Laurence tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival. Arnhem heeft voor het thema ‘Celebrate Freedom’ gekozen.
Het bidbook werd overhandigd door vrouwen die gekleed waren in creaties van ontwerper Addy van den Krommenacker, die ook uit Den Bosch komt. Daarnaast deelden ze de lokale traktatie Bossche bollen uit.
Als het de hoofdstad van Noord-Brabant wordt, vindt het festival plaats in de Brabanthallen (die locatie kennen wij ergens van… ;-)). Als slogan gaat de stad voor de woordgrap ‘Douze de groeten uit Brabant’.
Volgens velen is de grootste kanshebber Rotterdam. Als het Rotterdam wordt, is Rotterdam Ahoy aangewezen als locatie. De gemeente heeft samen met Rotterdam Ahoy, Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners het bidbook aangeboden. Eerder kwamen ze al met een promotievideo.
Het plan is gepresenteerd onder de naam ‘Rotterdam For Real’.
Het bidbook van de zuidelijkste stad van het land maakte de reis van Limburg naar Hilversum met door André Rieu beschikbaar gestelde bussen. Als de Limburgse stad wordt verkozen, vindt het festival plaats in MECC.
Het thema van het bidbook van Maastricht is ‘Come Closer’ waarmee de gemeente meer intimiteit wil creëren in het “uitbundige Eurovisie Songfestival”. “Zonder iets af te doen van het spektakel, maar door er iets van de Limburgse ziel aan toe te voegen”, schrijven ze.
Het bidbook van Utrecht werd aangeboden door een fietskoerier. De gemeente heeft aangegeven graag het Songfestival naar Utrecht te halen, maargeen financiële risico’s te willen nemen. Dit houdt in dat de Jaarbeurs en partners het evenement zelfstandig met eigen geld zullen moeten financieren. De gebouwen van de Jaarbeurs zijn niet hoog genoeg om als locatie te dienen, dus daarom is er een plan om een speciale tent op te zetten op het parkeerterrein.
Voor de organisatie wordt er in Utrecht gericht op een duurzaam, sociaal en innovatief Songfestival.
Shula Rijxman, de omroepbestuurder van de NPO, nam alle bidbooks in ontvangst. "Het is fantastisch om te zien met welk enthousiasme en aandacht de vijf steden hebben gewerkt aan hun bidbooks," vertelde zij.
"Een enorme klus, die laat zien dat het Eurovisie Songfestival nu al door Nederland wordt omarmd. Dat is fantastisch omdat we hopen dat echt heel Nederland het Eurovisie Songfestival gaat meebeleven. Welke stad het straks ook wordt: ik bedank alle steden voor het werk dat ze hebben verzet en ik verheug me met al die mooie voorstellen die hier liggen nu al op dit prachtige evenement!"
De organisatie maakt in augustus de uiteindelijke gaststad bekend.
Foto's: ANP Kippa