Efficiencyslag met mediaview Radioplan
25 maart 2021
25 maart 2021
Qmusic wordt vanaf maandag 29 maart toegevoegd aan de inkoopfase van Mediaview Radioplan. Deze nieuwe inkoopfase maakt het mogelijk voor radioplanners om gemakkelijk hun campagnes aan te kunnen maken en in te kopen. Eerder is deze inkoopfase al voor STER opengezet, en vanaf komende maandag kunnen alle mediabureaus die werken met MBS via deze nieuwe wijze hun aanvragen gaan inkopen bij Qmusic.
Op dit moment worden alle campagne-aanvragen naar Qmusic gemaild en maken de planners van Qmusic een campagne aan in hun plansysteem (RTVplan). Het nieuwe Mediaview Radioplan maakt het mogelijk dat de planners van de mediabureaus zelf de aanvraag kunnen invoeren. Vervolgens wordt deze verstuurd naar het RTVplan waar er automatisch een aanvraag wordt aangemaakt. De aanvragen zullen dus niet meer per e-mail verstuurd worden. De planners van Qmusic krijgen vervolgens via RTVplan een melding dat er een nieuwe aanvraag is binnengekomen. Zij hoeven vervolgens alleen de spots nog in te plannen en de audio eraan te koppelen.
Klik hier voor de handleiding waarin wordt beschreven hoe je een campagne-aanvraag kan aanmaken en versturen. Hieronder nog een aantal belangrijke punten waar rekening mee gehouden moet worden bij het aanvragen van een radiocampagne: • Digitale radiocampagnes, wijzigingen, annuleringen, uitzendinstructies en overige vragen moeten nog wel via de mail verstuurd worden. • Kan je geen pakket selecteren, neem dan gelijk contact op met planning@qmusic.nl. Dit pakket moet dan nog worden aangemaakt. • Is er sprake van een hoofdspot en tag-on? Dat kan worden ingevuld als: lengte hoodspot + lengte tag-on. Bijvoorbeeld 20+5. • Is er sprake van een specifieke verdeling van budget of spotlengte, maak dan meerdere subregels aan in je order.
Mediabureau ZIGT heeft afgelopen maand al mogen werken met de nieuwe inkoopfase. “De afgelopen tijd heeft een team van planners en consultants bij ZIGT samen met MBS en Qmusic een testfase doorlopen en dat is goed bevallen. Het proces ligt grotendeels in lijn met hoe TV wordt aangevraagd en daar zijn we al jaren gewend aan. Het is prettig dat nu ook voor radio vanuit één systeem zowel kan worden gepland als zendtijd kan worden aangevraagd. Dat verhoogt de efficiency en verkleint de kans op fouten of verkeerde interpretaties aan zowel bureau- als exploitantzijde. We hopen dan ook dat andere zenders snel volgen”, aldus Rogier Bruggeman, directeur van ZIGT.
Mocht je nog vragen hebben over Mediaview Radioplan graag contact opnemen met maaike@mediabuyingsystems.com. Vragen over de planning neem contact op met planning@qmusic.nl.