Hoogste mei/juni marktaandeel sinds 1999
20 juli 2021
20 juli 2021
Qmusic behaalt over de afgelopen periode een marktaandeel van 20,2% in de doelgroep 20-49 jaar. Sinds 1999 behaalde geen enkele zender zo'n hoge score in de mei/juni-meting.* Ook wordt het gat tussen de nummers twee en drie in de commerciële doelgroep steeds groter.
"Ik ben ontzettend trots. Iedereen in de radiowereld keek op toen Qmusic begon met het draaien van 'foute' muziek" , vertelt Programmadirecteur Dave Minneboo. "Inmiddels weten we dat het een van de grote successen van onze zender is. In juni, als we de Foute 1500 hebben, zijn de luistercijfers vaker goed en dit keer gaan ze helemaal door het dak."
Ook in absoluut bereik is Qmusic de nummer één. Het station bereikt maar liefst 2,8 miljoen luisteraars per week. Dit is een lichte stijging ten opzichte van vorige meting, waar de hele radiomarkt met een lichte daling kampt. Hetzelfde geldt voor de luistertijd. In de doelgroep 10+ is het marktaandeel 11,7%, wat een stijging van 10% betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Over het geheel genomen is het marktaandeel van 20,2% deze maand de op één na beste score van de feelgoodzender ooit. Alleen oktober/november vorig jaar was de score nog hoger, namelijk 20,5%, tijdens het populairste radiospel van Nederland: Het Geluid.
Met deze meting kan ook de balans opgemaakt worden van het eerste half jaar en ook daar vestigt de zender een record. (Zie grafiek hierboven). Het marktaandeel van Qmusic groeit over de hele linie met 17% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2020 (van 16,6% naar 19,5%). Bron: NLO/GfK.
Door de forse groei in marktaandeel, is het belangrijk om de zendermix hierop aan te passen om een optimaal campagneresultaat te realiseren. Wil je weten welke bijdrage Qmusic kan leveren aan het succes van jouw campagne en wil je weten hoe je deze kan optimaliseren? Klik dan hier of neem contact op met je accountmanager.
*In mei-juni 1999 waren er recordscores voor 3FM en Sky Radio met respectievelijk 21,5% en 20,8% marktaandeel.