Meer bereik en betere herkenning met digital audio
18 maart 2021
18 maart 2021
Digitaal audio luisteren wordt steeds populairder en neemt toe in bereik en luistertijd. Analyses van mediabureau GroupM, uitgevoerd in opdracht van Qmusic, tonen aan dat campagnes waarbij digital audio aanvullend op lineaire radio wordt ingezet resulteren in additioneel bereik en betere herkenning.
Wanneer 10% of 20% van de campagne digitaal wordt ingezet, is het netto bereik hoger dan wanneer 100% van de commercials op lineaire radio op FM wordt ingezet. Dit blijkt uit bereikanalyses die GroupM in opdracht van Qmusic deed, naar luistercijfers van onderzoeksbureau GfK (GXL, doelgroep 20-49 jaar). Afhankelijk van de inzet resulteert de toevoeging van digital audio in 2 tot 6 procentpunt extra netto bereik. Hoe groter de campagnes, hoe groter het additioneel bereik. Daarnaast loopt bij grotere campagnes ook het aantal effectieve contacten (3 tot 6 keer bereikt) op.
Naast impact op bereik, heeft inzet van digital audio ook een positief effect op de herkenning van commercials. Uit het impact onderzoek van GroupM blijkt dat mensen die zowel FM radio als digital audio luisteren commercials vaker herkennen dan mensen die alleen via FM luisteren. In dit onderzoek zijn 9 campagnes onderzocht waarin FM radio in combinatie met digital audio is ingezet. De onderzochte campagnes betreffen verschillende merken in verschillende productcategorieën. Gemiddeld ligt de herkenning absoluut 8 procentpunt hoger.
Marjon van Diepen, Insights Director GroupM, laat weten: “Digital audio wordt meer en meer standaard meegenomen in audio-plannen. Niet alleen voegt dit effectief bereik toe, er kan ook impact worden gecreëerd door relevantie toe te passen en gebruik te maken van de mogelijkheden die digital audio biedt, zoals addressability, optimalisatie op locatie en targeting op moment.”
Om adverteren op digitale kanalen breder in te zetten, is Qmusic recentelijk overgestapt naar het Triton-platform. Qmusic biedt adverteerders dit jaar ter kennis making met deze digitale mogelijkheden een aantrekkelijke propositie wanneer zij een deel van het lineaire campagnebudget inzetten op haar digitale audio zenders.
Wil je meer weten over deze propositie en/of aangesloten worden op de programmatic trading omgeving van Qmusic, neem dan contact op met gunar.miltenburg@Qmusic.nl. Wil je digital direct spot inzetten neem dan contact op met rosanne.brandjes@Qmusic.nl of stuur een aanvraag naar planning@Qmusic.nl.
Klik hier voor het volledige onderzoek over de inzet van digital audio.