’15 miljoen mensen’ opgenomen in Van Dale
07 mei 2018
07 mei 2018
Nee, er worden niet letterlijk 15 miljoen mensen opgenomen in de Van Dale. De titel van de hit van Jochem Fluitsma en Eric Van Tijn wordt opgenomen in het woordenboek.
Dat heeft de hoofdredacteur van de Dikke van Dale, Ton den Boon, laten weten. Het liedje werd in 1996 gecomponeerd voor een commercial van de Postbank, om het Nederlandse gemeenschapsgevoel aan te spreken.
En dat lukte beter dan Fluitsma en Van Tijn durfden te dromen. Het nummer stond 4 maanden in de hitlijsten op nummer 1. Nog even heel kort terug naar die goeie ouwe tijd dan:
"De EU leek in de jaren negentig nog ver weg. En je mocht in die tijd nog trots zijn op nationalistische gevoelens; het is een heel positief lied. Tegenwoordig is dat gedachtegoed gekaapt door de populisten en zien veel mensen nationalisme niet meer als iets positiefs”, zegt Ton den Boon.
Fluitsma en Van Tijn zijn niet de eersten die met een hit in de Dikke Van Dale komen. BLØF was ze voor. Ton den Boon liet de tekst 'harder dan ik hebben kan', uit het gelijknamige liedje, ook opnemen in het woordenboek.