
Q-dj Wim van Helden zet elke week een track in de spotlight die je volgens hem écht niet mag missen. Hier vind je alle tracks terug die Wim in de spotlight heeft gezet.
Maart 2023
Acda en de Munnik - 'Morgen Wordt Fantastisch'
"Het was hartje zomer 2014. Ik stond voor de hoge stalen dranghekken bij het Vondelpark. Afgesloten door beveiliging, je kon er niet meer in. Even later wilde een groepje mensen het park uit, waarna het hek openging en ik alsnog door mocht lopen. Ik was letterlijk één van de laatste die nog door naar binnen kon. Achter mij sloot het hek weer. Acda & De Munnik zwaaiden af als duo op de plek die centraal staat in hun liedjes. Bij de vijver, over Herman die het zat was, over het Vondelpark Vannacht. Het ogenschijnlijk spontane, gratis afscheid bleek gekkenwerk. Ze waren overal te horen, maar zien was een uitdaging. Het park stond afgeladen vol. Halverwege het optreden wist ik toch nog een plekje pal tegenover het podium te bemachtigen, waarbij ik nog nét Paul achter zijn vleugel kon zien zitten en Thomas kon je uittekenen met gitaar om de nek en af en toe kwam de mondharmonica uit de broekzak. Het was een bijzondere middag die het einde inluidde van Acda & De Munnik als duo. Zoveel liedjes uit m’n jeugd, die nog steeds zo goed zijn. ‘Lena’, ‘Schoolplein’, ‘Andere Maan’ en de mooiste ‘Lopen Tot De Zon Komt’. Paul altijd de krachtige, vertellende stem, terwijl Thomas de liedjes met zijn stem altijd de juiste emotie weet te geven. En nu zijn ze terug alsof ze nooit zijn weggeweest. De bizarre run op kaarten voor Acda & De Munnik: De Reünie in de Ziggo Dome spreekt voor zich. Met het aanstekelijke ‘Morgen Wordt Fantastisch’ richten ze hun blik op de toekomst. Wanneer Thomas en Paul samen zingen krijg je automatisch al de typische Acda & De Munnik sound. Toch zit deze track muzikaal verfrissend in elkaar. Arno Krabman, schrijver en producer voor Suzan & Freek, Snelle, Maan & Goldband, tekende ook voor de nieuwe Acda & De Munnik. Je hoort in de productie invloeden van Mumford & Sons en zelfs Avicii. Morgen wordt fantastisch, maar vandaag is het al feest!"
PNAU & Khalid - 'The Hard Way'
"Ze scoorden één van de grootste hits van 2021 met ‘Cold Heart’. Daarbij denk je al gauw aan Elton John en Dua Lipa, maar het Australische dj-trio PNAU produceerde deze track met hun kenmerkende sound. Dat zomerse geluid laten ze nu horen op ‘The Hard Way’, waarbij ze wederom niet de minste artiest wisten te strikken. Khalid maakte eerder al tracks met dj’s als Disclosure, Marshmello, Martin Garrix en nu dus met PNAU. Hoewel ik zelf de 80s niet bewust heb meegemaakt, moest ik bij de melodie van ‘The Hard Way’ meteen denken aan ‘All Right’ van Christopher Cross. Deze nieuwe track ademt in alles discobollen, rookmachines en schoudervullingen. Persoonlijk krijg ik vooral het gevoel dat je hierbij deuren en ramen wagenwijd open wilt zetten, of dat je zonder gêne voor een verkeerslicht staat en deze track uit je auto laat knallen. Laat die lente maar komen!"
"Duncan Laurence schreef samen met zijn vriend, de Amerikaanse songwriter Jordan Garfield, de nieuwe Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival. ‘Burning Daylight’ van Mia Nicolai & Dion Cooper gaat over je oude leven achter je laten, een blik op de toekomst hebben en vooral dicht bij jezelf blijven. Wat dat betreft vertelt Duncan's eigen single ‘Skyboy’ een verhaal met dezelfde strekking. Het gaat over een jongen die losbreekt uit het behoudende Engelse leven om zichzelf te kunnen zijn. Met de woorden “enjoy thе ride, skyboy…” krijgt hij vleugels en vrijheid. Het is een liedje dat in de jaren 70 of 80 zeker niet had misstaan bij Elton John. Duncan Laurence laat hiermee, net als op ‘Electric Life’ en Songfestivalinzending ‘Burning Daylight’, een eigenzinnig en overtuigend geluid horen."
Februari 2023
Eelke Kleijn - 'Transmission (Joris Voorn Remix)'
"Het is alweer tien jaar geleden dat Rotterdammer Eelke Kleijn een zomerse danshit had met ‘Ein Tag Am Strand’. Daarmee stond hij in 2013 in de top 10 van de Top 40. Op dat moment is hij al tien jaar bezig met het produceren van muziek. Inmiddels komt zijn naam weer flink boven borrelen dankzij de klassieker ‘Transmission’, die door techno- en house dj Joris Voorn onder handen is genomen. Hij hield al van de originele versie van ‘Transmission’ van Eelke Kleijn, met name vanwege de coole melodie. Joris Voorn draaide zijn remix de hele zomer al, wat keer op keer een hoogtepunt in zijn sets bleek. Vooral de reactie van het publiek in het stuk dat het nummer bijna stilvalt, waarna de melodie weer subtiel terugkomt. In het grote geheel zijn Joris Voorn en Eelke Kleijn meer underground, maar zonder de eigen kernwaarde te verliezen, weten ze met deze rammer het grotere publiek te bereiken."
Januari 2023
DI-RECT - 'How My Heart Was Won'
"Bij vorige tracks die ik van DI-RECT toevoegde aan de Helden van Wim-playlist schreef ik al dat met de diversiteit die de boys laten horen, hun publiek ook verandert. Van highschoolbandje naar een volwaardige rockband die een muzikaal experiment niet uit de weg gaat. Dat was afgelopen jaren al te horen op de uiteenlopende tracks ‘Soldier On’, ‘Through The Looking Glass’ en ‘90s Kid’, en nu gaan ze ook nog shows spelen met het Haagse Residentie Orkest. Laat ik ook de naam van Niels Zuiderhoek eens noemen. Hij is in zijn rijke carrière als producer betrokken geweest bij de muziek van Ilse DeLange, Kensington en werkt nu alweer een tijd met DI-RECT. Zanger Marcel Veenendaal omschrijft zijn 13 jaar bij de band als een huwelijk. Je leert elkaar steeds beter kennen en die diepere laag in de relatie hoor je muzikaal ook terug. Iedereen heeft zijn eigen inbreng, zo kwam gitarist Paul Jan met de titel, had Spike nog een couplet op de plank liggen en later volgde ook het refrein. ‘How My Heart Was Won’ schetst een beeld, alsof je een stuk film uit je leven voorbij ziet schieten en denkt: fuck, we doen dit al zo lang samen, kijk eens waar we allemaal doorheen zijn gegaan en kijk eens waar we nu staan, hoe waardevol is dit?! Maar dan wel zonder dat het klef wordt. ‘How My Heart Was Won’ is een prachtig, filmisch document voor iemand die je dierbaar is. Ik ben nu al benieuwd naar de live versie met orkest."
Stephen Sanchez & Em Beihold - 'Until I Found You'
"Als je dit liedje hoort, zou je bijna denken dat het in de jaren 50 is opgenomen. Toch is het echt van de pas 20-jarige Amerikaanse singer-songwriter Stephen Sanchez. Hij groeide opvallend genoeg op met muziek uit de jaren 50. Hij wil dat romantische, melancholische geluid van toen ook terugbrengen in zijn eigen muziek. En dat is goed gelukt. In deze tijd valt zo’n soulvol liedje met alternatief randje enorm op. Stephen Sanchez heeft ‘Until I Found You’ al eerder uitgebracht, maar het is de versie met een andere Amerikaanse singer-songwriter, Em Beihold die het nu tot een succes lijkt te gaan maken. Zijn muziek heeft ons kleine landje met name via TikTok bereikt. En hoewel hij uit de VS komt, vindt ‘ie het een bizar gegeven dat er zelfs hier in Nederland naar zijn liedje geluisterd wordt. ‘Until I Found You’ is er eentje die langzaam onder m'n huid is gekropen. Ik drop ‘m deze week in m’n digitale jukebox op Spotify, de Helden van Wim-playlist."
Cian Ducrot - 'I'll Be Waiting'
"Een nieuw jaar en een nieuwe naam in de muziekwereld: Cian Ducrot. 25 jaar geleden geboren in Ierland als zoon van een moeder die als pianist en fluitist klassieke muziek speelde. Zodra hij op eigen benen kon staan, is hij naar Londen vertrokken om zich meer te verdiepen in klassieke muziek, en tijdens een reis naar Los Angeles besloot hij om zichzelf verder te ontwikkelen als popmuzikant. Cian Ducrot is niet alleen singer-songwriter, maar ook multi-instrumentalist, wat wil zeggen dat hij vrijwel alle partijen van zijn muziek zelf inspeelt, produceert en schrijft. In Ierland, Engeland en inmiddels ook Nederland kennen steeds meer mensen hem van YouTube en TikTok. Dat heeft ertoe geleid dat hij binnenkort al in een vol Paradiso in Amsterdam kan staan. Zijn track ‘I'll Be Waiting’ heb ik deze week voor het eerst op de radio in Nederland laten horen in ‘Repeat of Niet’. Elke dag bepaal jij als luisteraar of je een nieuw liedje vaker hoort op Qmusic, of juist niet. Het is een glansrijke start voor Cian Ducrot geworden, die waarschijnlijk binnenkort de grotere zalen nodig heeft om zijn fans een plek te kunnen geven."
Felix Jaehn & Ray Dalton - 'Call It Love'
"In het nieuwe jaar zijn twee oude bekenden terug van weggeweest. De Duitse dj en producer Felix Jaehn was zeven jaar geleden verantwoordelijk voor de remix van Omi’s ‘Cheerleader’ en ook met ‘Ain’t Nobody’ wist hij te scoren. Inmiddels ook zeven jaar geleden had Madcon een hit met ‘Don’t Worry’. De zanger op die track is de Amerikaanse Ray Dalton. Hij is vooral bekend van de megahit ‘Can’t Hold Us’ van Macklemore & Ryan Lewis, die hij met zijn kenmerkende stemgeluid ook inzong. Ray begon als kind al met zingen in het Seattle Children’s Choir, waar hij de nodige gospel zong. Voordat hij succes had met ‘Can’t Hold Us’ was hij tennisleraar. Nu valt alles samen in ‘Call It Love’, de samenwerking met Felix Jaehn. Je hoort zijn gospelroots terug en Ray Dalton staat wat mij betreft meteen op matchpoint. Heerlijke, catchy track, die als eerste in 2023 een mooie plek bovenaan de Helden van Wim-playlist pakt."
December 2022
"Een stem die klinkt alsof hij een laag grove korrel schuurpapier op z’n tong heeft liggen. Met dat rauwe randje op zijn krachtige stem schreeuwt hij z’n emoties eruit. Want hoeveel humor Lewis Capaldi ook heeft, een show van hem is bijna een avondje stand-up comedy, in zijn liedjes hoor je enkel en alleen de diepere laag achter de komische Schot. Dat resulteert in meeslepende ballads met een stem uit duizenden. Na zijn miljarden keren gestreamde tracks ‘Someone You Loved’ en ‘Before You Go’ is deze track niet vernieuwend, maar wel weer ijzersterk. ‘Pointless’ ontstond uit een schrijfsessie met Ed Sheeran, die natuurlijk als geen ander weet hoe je een ballad schrijft. Eén van de coupletten uit ‘Pointless’ komt van een onvoltooid nummer van Ed waaraan Lewis heeft meegewerkt."
November 2022
"Momenteel is er een karrevracht aan Haagse hits. Di-rect beleeft hun succesvolste jaren, Son Mieux brak dit jaar door met hun megahit ‘Multicolor’ en ook Goldband komt uit die mooie stad achter de duinen. Dankzij hun show op Lowlands werd de track 'Noodgeval' een officieus festival anthem afgelopen zomer. Dit nummer zorgde uiteindelijk voor de doorbraak bij een groter en breder publiek. Ze stonden voor het eerst in de Top 40 en bereikten zelfs de top 10. Wat dat betreft is de track ‘Stiekem’ met Maan een slimme opvolger. Hoewel Karel van Goldband een setje vormt met Maan, was het zaadje voor deze samenwerking al eerder gepland. Arno Krabman, die eerder megasuccessen schreef en produceerde voor Suzan & Freek, Snelle, Jaap Reesema en S10, heeft zich nu bemoeid met Goldband en tilt hun sound naar een nieuw level. Het resultaat is een spannende, sneaky track die heel subtiel beklijft."
Oktober 2022
"'Here we are six years later…’ met die zin begint ‘Hard To Say Goodbye’ van de Utrechtse band RONDÉ. Het had met die woorden net zo goed een track over het ontstaan van de band kunnen zijn, zes jaar geleden ontmoetten ze elkaar op de Herman Brood Academie. ‘Hard To Say Goodbye’ werd anders dan de titel doet vermoeden juist dé grote doorbraak. De muziek van RONDÉ bestaat uit veelal pakkende, catchy tracks met elektronische retro elementen. En daarbij de kenmerkende stem van front-vrouw Rikki. Hun nieuwe track ‘Bright Eyes’ is wat dat betreft gedurfder, donkerder, bombastischer. Had niet misstaan in een spannende 80s film. Maar onderaan de streep is ‘Bright Eyes’, net als de andere RONDÉ liedjes wederom een ontzettende oorwurm. Deze week pakken ze een mooi plekje bovenaan de Helden van Wim-playlist."
"En dan is daar opeens een nieuwe track van Ed Sheeran. Het is echt een nieuw liedje, stond niet al op zijn album '='. Hij heeft het speciaal geschreven voor de nieuwe video games van Pokémon. Toen Ed nog Edje was, nam hij zijn Pokémon-kaarten al mee naar de basisschool. De serie op tv nam hij elke week op videoband op. Inmiddels is 'ie de dertig gepasseerd, maar tijdens lange vluchten voor optredens speelt hij nog steeds diezelfde oude spelletjes. In Japan ontmoette Ed de mensen achter Pokémon. Daar maakte hij de grap dat hij wel eens een liedje voor ze zou schrijven. Maar dat zijn natuurlijk geen grappen! Ik heb nooit zoveel gehad met Pokémon, maar hee...al zou Ed een liedje maken voor de Meilandjes-soap, slecht zullen ze nooit worden. ‘Celestial’ is gewoon wéér een waanzinnige track. Het refrein is qua feel zijn ‘A Sky Full Of Stars’, heeft ook dat euforische en emotionele wat Coldplay & Avicii wisten te benaderen."
September 2022
"Van ‘Soldier On’ en ‘Through The Looking Glass’ was ik meteen overtuigd. Hun nieuwe track ‘90s Kid’ is wederom een banger! Het bewijst maar weer dat Di-rect na meer dan 20 jaar nog steeds weet te vernieuwen. De basis voor ‘Through The Looking Glass’ schreef Spike 8 jaar geleden al. Hij schreef toen één couplet, maar daarna bleef het ‘even’ op de plank liggen. Bij ‘90s Kid’ duurde dat iets minder lang, 6 jaar om precies te zijn. In 2016 zaten ze een maand opgesloten in de studio, en zoals wel vaker bleef er wat op de plank liggen. In dit geval wat gitaarriffs en licks die uiteindelijk de basis vormden voor ‘90s Kid’. Met de diversiteit die Di-rect laat horen verandert hun publiek ook. Want wanner je denkt dat dit alles is, welnee. Ze gaan ook nog shows spelen met het Haagse Residentie Orkest. Het geeft nog maar weer eens aan hoe dynamisch Di-rect geworden is. Deze 90s kid is overtuigd, ze staan weer mooi bovenaan de Helden van Wim-playlist!"
Dean Lewis - 'How Do I Say Goodbye'
"Zoals je misschien weet vind ik de stem van Dean Lewis te gek. Hij weet altijd iets te triggeren bij me. Of het nou zijn eerste eigen nummer ‘Be Alright’ is of zijn samenwerkingen in de dance met Martin Garrix of Kygo. Als hij de droge tekst van een Wikipedia pagina inzingt kan hij nog ontroeren denk ik. Maar ‘How Do I Say Goodbye’ spant wat mij betreft de kroon. Dit nummer greep me meteen aan, al bij de eerste seconden. Hij bezingt hier de situatie dat hij te horen kreeg dat zijn vader ernstig ziek was, en hoe hij zich hier, net als zijn pa gelukkig, doorheen geworsteld heeft. Deze track weet een situatie te vangen waarin kwetsbaarheid ongekend krachtig tot uiting komt."
"Bij muziek uit Den Haag denk je al snel aan Golden Earring, Di-rect of Anouk, maar er is in 2022 een nieuwe ‘Haagse golf’. Di-rect beleeft succesvolle jaren, Son Mieux is net definitief doorgebroken met ‘Multicolor’ en dan heb je nog Goldband. De naam komt van een gipspleister die gebruikt wordt bij het stuken van wanden en plafonds. Als zoons van stukadoors leerde Goldband elkaar kennen op de bouw, waar op de steiger meegezongen werd met de radio. Dat vonden ze zelf wel aardig klinken en zo ontstond het idee om iets met z'n drieën te beginnen. Goldband is een formatie die je vooral live moet zien. En dat was natuurlijk lastig in de afgelopen jaren, precies de periode waarin ze doorbraken. Dankzij Lowlands is hun track 'Noodgeval' nu een officieus festival anthem geworden. Het nummer is al een jaar oud, en ook bij mij niet onopgemerkt gebleven, maar zou een definitieve doorbraak er nu dan eindelijk echt van komen? Beter laat dan nooit."
Augustus 2022
"Dit is in vele opzichten een opvallende track, het schiet alle kanten op, en heeft mede daardoor tijd nodig gehad om te landen. Tenminste, bij mij wel. LF System is het Schotse dj/producersduo Conor Larkman en Sean Finnigan. De 'L' en de 'F' staan voor hun achternamen, het woordje 'System' voegden ze eraan toe, simpelweg omdat ze het gewoon cool vonden klinken. Het zal je niet verbazen dat het origineel een soulclassic is, ‘I Can't Stop (Turning You On)’ van Silk uit 1979. LF System heeft die track dusdanig onder handen genomen dat het lijkt alsof je ‘m van vinyl draait en met de snelheid freakt."
Juli 2022
Meduza & James Carter & Elley Duhé & Fast Boy - 'Bad Memories'
"Deze opvallende track bestaat uit eigenlijk maar een paar regels tekst, die steeds een beetje veranderen, waardoor je het gevoel hebt dat je naar een compleet liedje met een volwaardige songtekst luistert. Ook muzikaal verandert het steeds een beetje, door de afwisseling van de gitaarriff en de geproduceerde beats en effecten. Toch hoor je feitelijk in de eerste paar seconden de basis van het hele liedje al. Het begint met de mannelijke vocalen, daarna komt Elly Duhé erin, die je misschien nog kent van haar samenwerking met Zedd’s ‘Happy Now’. Opmerkelijk voor een dancetrack, want een duet hoor je in dit genre eigenlijk nooit. Door de mystieke Meduza sound ga je ‘Bad Memories’ niet gauw vergeten. Ik had ‘m na één keer horen nog dagen in m’n hoofd, maar ‘bad’ zou ik dat niet willen noemen."
Armin van Buuren & Maia Wright - 'One More Time'
"Dit weekend was voor het eerst in drie jaar weer Tomorrowland in Boom, België en we waren er met Qmusic en onze dj’s Armin, Sunnery & Ryan en Afrojack bij. Mijn eerste Tomorrowland-ervaring was op ADE in Amsterdam, oktober 2019. Kort daarna ging de wereld op slot, maar bij Tomorrowland halen ze de drie stille jaren nu in met maar liefst drie festival weekenden op rij. Tomorrowland is een beleving, je kijkt je ogen uit. Als je over het terrein loopt kun je je eigenlijk niet voorstellen dat alles wat er staat speciaal voor het festival ontworpen is en slechts voor een paar weekenden op die plek staat. Podia zien eruit als echte bouwwerken, alsof elke steen gemetseld is, er zijn speciaal voor het festival bruggen aangelegd, het is werkelijk prachtig gemaakt. De naam zegt het eigenlijk al, Tomorrowland gaat net een stapje verder. De hele wereld komt erop af, net als de dj top van de wereld. En laten wij daar nou bekend mee zijn als Hollanders, zoals de Belgen ons noemen. Op mijn terugreis hoorde ik in A State Of Trance met Armin van Buuren ‘One More Time’ nog een keer. Als je niet op Tomorrowland was, maar wel bij Armin’s show This is Me: Feel Again in de Ziggo Dome, herken je ‘m wellicht ook, want daar primeurde Armin de track samen met de Zweedse singer-songwriter Maia Wright. ‘One More Time’ laat door de typische 90’s synths onbezonnen tijden herleven, en verlangt naar een lange zomer vol nieuwe kansen. Daar waren we na drie jaar wel aan toe."
"Zoek niet langer naar de zomerhit van 2022, hij is hier! De Nigeriaanse singer-songwriter en rapper Divine Ikubor, beter bekend als Rema heeft met ‘Calm Down’ een sleeping giant in handen. Je hebt altijd één zomerhit die nét even anders is, denk aan ‘Jerusalema’ van Master KG of ‘Dance Monkey’ van Tones & I. Dit jaar is dat Rema als je ’t mij vraagt. Het gitaartje, trommeltje, de herhaling in de lyrics en het relaxte tempo van de beat. Rema werd een paar jaar geleden bekend doordat zijn track ‘Iron Man’ op de zomerafspeellijst van Barack Obama stond. Zelf omschrijft hij zijn muziek als Afrorave, een subgenre van Afrobeats met Arabische en Indiase invloeden. Eerlijk is eerlijk, ik heb heel erg aan dit nummer moeten wennen. Maar bij mij is ‘ie nu echt gevallen. En de zomer is begonnen, dus een mooi moment om Rema een plekje bovenaan de Helden van Wim-playlist toe te kennen."
Juni 2022
Willem & Jan - 'Tussen Jou En Mij'
"De eerste keer dat ik dit nummer hoorde werd ik totaal verrast. Alsof er iets niet klopte. Wie zijn dit? Hoor ik nou Jan Smit? Maar dit is helemaal geen Jan Smit liedje! Een bijzondere samenwerking met Waylon, die in het Nederlands ook heel anders klinkt, en zichzelf meteen maar gewoon Willem noemt. Nick & Simon, Suzan & Freek, Willem & Jan…prima zo! ‘Tussen Jou En Mij’ gaf me meteen een bekend gevoel, het deed me denken aan de rechttoe, rechtaan Nederpop, zoals I.O.S. ooit deed. Wat blijkt: de tekst schreef Waylon samen met Joost Marsman en Sander Rozeboom, ex bandleden van Is Ook Schitterend. Door de tekst had Waylon meteen een duet in gedachten, dat werd dus Jan Smit. Het thema van het liedje is bekend voor elke dertiger die in de volop drukke fase van het leven vrienden uit het oog verliest, maar als je diegene weer ziet, is alles weer meteen als toen. Na een paar biertjes heb je het al snel weer over die eerste vakantie zonder ouders, op avontuur met vrienden naar een zonnig oord. ‘Tussen Jou En Mij’ blijft meteen in je kop zitten en heeft een nostalgische knipoog naar de sound van de 80’s. Ik hou een plek vrij voor Willem & Jan, bovenaan de Helden van Wim-playlist."
"De Haagse groep Son Mieux timmert al jaren aan de weg, maar 2022 kan wel eens het jaar van dé doorbraak worden. In maart ontvingen ze een prestigieuze Edison voor hun album ‘The Mustard Seed’. Daarna kwamen ze al snel met een nieuwe track, ‘Multicolor’. Hoewel dit nummer al een paar maanden aan het borrelen is, zou het met de zomer en alle festivals wel eens echt kunnen losbarsten. In het zonnetje met een biertje in de hand roep je ‘Multicolor’ zo mee op één van de vele festivals waar Son Mieux staat. En dat zijn niet de minste, zo betreden ze het podium van o.a. Pinkpop en Concert at Sea. Leuk detail: voor dit nummer is de band de studio ingedoken Bas van Wageningen, de bassist van DI-RECT. Goed voorbeeld doet goed volgen, toch? DI-RECT heeft er ook even op moeten wachten, maar staat inmiddels in de Top 40 met ‘Through The Looking Glass’. Wordt Son Mieux de volgende Nederlandse band? Hoe dan ook staan ze bovenaan de Helden van Wim-playlist."
Mei 2022
"Niet veel zullen het waarschijnlijk zeggen, maar de coronacrisis heeft Sam Ryder veel goeds gebracht. Hij brak in 2020 door toen hij besloot om online muziek te gaan plaatsen. In een tijd dat de wereld in duisternis werd gedompeld, zag hij het licht en begon met het plaatsen van covers. Hij kreeg van niemand minder dan Alicia Keys complimenten voor zijn versie van haar hit ‘If I Ain't Got You’. En nu maakt hij vele Britten trots met een 2e plek op het Eurovisie Songfestival. ‘Space Man’ is inmiddels de hoogst genoteerde Songfestivalhit uit het Verenigd Koninkrijk in 26 jaar tijd. Wie hem gezien heeft, kan er niet omheen dat deze blije rockster heel veel positiviteit met zich meebrengt. Hij schreef ‘Space Man’ met niet de minsten. Amy Wadge schreef eraan mee, die ook vele wereldhits van Ed Sheeran achter zijn naam heeft staan. Ook Max Wolfgang, bij wie Martin Garrix regelmatig binnenstapte voor een schrijfsessie, heeft z’n handtekening onder deze track van Sam Ryder gezet. 'Space Man' gaat in de UK als een raket en is nu ook gelanceerd in de Helden van Wim-playlist."
Paolo Nutini - 'Through The Echoes'
In 2007 brak ‘ie door met het uberblije Q-hitje ‘New Shoes’. In 2015 werd ‘Iron Sky’ veel gedraaid op de radio naar aanleiding van de aanslag op Charlie Hebdo. Sindsdien is het ieder jaar terug te vinden in de Q-top 1000, de lijst met de mooiste nummers ooit. En nu, anno 2022 laat de Schotse singer-songwriter Paolo Nutini weer eens van zich horen met opnieuw een opvallend geluid. 1 juli komt hij voor het eerst in 8 jaar tijd met een nieuw album, ‘Last Night In The Bittersweet’ en hij heeft alvast een paar tracks vrijgegeven. Het liedje 'Through The Echoes' greep me meteen. Zijn rauwe stem en de minimalistische instrumentatie maken dit meteen een track die opvalt, waarnaar je wel móet luisteren. Classic rock van nu, maar dan op een singer-songwriter manier. Stel je even een relaxte zondagochtend voor, de geur van croissantjes uit de oven, de koffie die staat te pruttellen, en dit liedje van Paolo Nutini op de achtergrond. 'Through The Echoes' staat alvast klaar in de Helden van Wim-playlist.
Swedish House Mafia & Connie Constance - 'Heaven Takes You Home'
"De pauzeknop stond 9 jaar ingedrukt bij Swedish House Mafia. Axwell, Sebastian Ingrosso en Steve Angello deden wel solo en duo projecten, maar zijn nu echt weer samen. Aan hun nieuwe producties hoor je dat de tijd echter niet heeft stilgestaan. De opvallende samenwerking met The Weeknd op ‘Moth To A Flame’ doet alles behalve denken aan Swedish House Mafia-klassiekers als ‘One (Your Name)’ en ‘Don’t You Worry Child’. Ook op hun nieuwste track laten ze weer een nieuw geluid horen. Niet in de laatste plaats vanwege de alternatieve vocalen van Connie Constance, die me een beetje doen denken aan Kate Bush. Connie is een 27-jarige Britse singer-songwriter die in 2015 haar eerste EP uitbracht. Inmiddels is ze haar eigen platenlabel begonnen. Van een doorbraak bij het grote publiek kwam het nog niet, maar met deze zomerse track waarmee ze Swedish House Mafia met haar bijzondere stem voorziet van een nieuwe sound, zou dat wel eens kunnen veranderen. Alsof je je in een dampende club waant, ergens in vervlogen tijden."
April 2022
DI-RECT - 'Through The Looking Glass'
"In februari 2020, een maand voor het begin van de coronacrisis, voegde ik ‘Soldier On’ van Di-rect toe aan de Helden van Wim-playlist. Later werd dit nummer, onbedoeld, het themalied van de coronacrisis in Nederland. Hun nieuwe track ‘Through The Looking Glass’ is een energieke retrotrack waarmee teruggekeken wordt op die periode. Het is bedoeld als metafoor voor de verdraaide werkelijkheid van de afgelopen twee jaar. Denk aan lege straten, kroegen en restaurants. Alsof je in een spiegel kijkt. Je ziet iets bekends, maar het is niet zoals het zou moeten zijn. Gelukkig zitten we inmiddels in een periode waarin we onder andere weer samen kunnen genieten van festivals en live muziek. ‘Through The Looking Glass’ gaat over die hoop. Grappig detail is dat Spike de basis van dit nummer jaren geleden al heeft gelegd. Hij schreef één couplet, maar daarna bleef het ‘even’ op de plank liggen. Dat werd uiteindelijk acht jaar! Maar het resultaat mag er zijn: de nieuwe Di-rect staat fier bovenaan de Helden van Wim-playlist."
Armin van Buuren & Billen Ted & JC Stewart - 'Come Around Again'
"Armin van Buuren zoekt met regelmaat uitdaging in het combineren van uiteenlopende muziekgenres. Zo ontstonden succesvolle samenwerkingen met bijvoorbeeld Kensington, Duncan Laurence en Davina Michelle. Het mooiste voorbeeld vind ik nog altijd ‘This Is What It Feels Like’. Dit nummer is inmiddels in vele versies uitgebracht, en bijzonder genoeg blijven ze allemaal even goed overeind. Van een klassieke versie met strijkers door John Ewbank tot een progressieve remix met W&W. Totaal verschillende stijlen gecombineerd, zonder dat het geforceerd wordt. Het is altijd een organisch geheel. Nu is het hem wederom gelukt met de mannen van Billen Ted, bekend door de remix van ‘Wellerman’ die in deze versie een grote hit werd, en de singer-songwriter JC Stewart, die je nog kent van ‘I Need You to Hate Me’. Het resultaat van Armin, Billen Ted & JC Stewart heet ‘Come Around Again’. En das precies wat de track doet, na het refrein één keer gehoord te hebben, blijft ‘ie maar terugkomen in je hoofd. Het hoeft alleen nog maar zomer te worden!"
Maart 2022
Krezip & Danny Vera - 'Make It A Memory'
"Gezien de verschillen tussen Krezip en Danny Vera zou je misschien denken dat het twee verschillende generaties zijn, maar 22 jaar geleden zaten ze toch echt bij elkaar in de klas. Ze deden toen de Rockacademie in Tilburg. Wat dat betreft is de titel ‘Make It A Memory’ meteen al toepasselijk. Want hoewel ieder zijn of haar eigen muzikale weg is gegaan, zijn ze elkaar nooit uit het oog verloren. ‘Make It A Memory’ is als een telefoongesprek tussen twee oude bekenden, terwijl ze de situatie in de wereld van nu bespreken. Dit liedje pakte me nog niet meteen, maar met de keer dat ik het hoorde, vond ik het in al z’n eenvoud steeds mooier en mooier worden. Inmiddels verdient het echt een plek bovenaan de Helden van Wim-playlist."
"Wanneer Nederlanders matig reageren op hun eigen Songfestival inzending is dat eigenlijk een goed teken. Want waren we meteen enthousiast over Anouk, The Common Linnets of Duncan Laurence? Welnee. Het past een beetje bij onze cultuur. Het is bij een EK of WK niet anders. Eerst zien, dan geloven. Maar wat vinden we het opeens een goed liedje als Nederland dan tóch de finale van het Eurovisie Songfestival bereikt. Dit jaar mag Stien den Hollander, beter bekend als S10 ons kat uit de boom kijkend volkje overtuigen. Ze kiest voor het eerst sinds Sieneke’s sha-la-lie sha-la-la voor een nummer in haar moerstaal. En daar heeft ze geen draaiorgel voor nodig. ‘De Diepte’ klinkt zo universeel dat je de emotie door de muziek heen voelt. Ze blijft met het eigenzinnige geluid dicht bij zichzelf. S10 schreef dit nummer samen met producer Arno Krabman. Hij is verantwoordelijk voor de allergrootste Nederlandstalige hits van de afgelopen jaren, zoals ‘Blijven Slapen’ van Snelle & Maan, ‘Als Het Avond Is’ van Suzan & Freek, ‘Nu Wij Niet Meer Praten’ van Jaap Reesema & Pommelien Thijs en ‘Frans Duits’ van Donnie & Frans Duijts. Inmiddels overtuigd? Ik was het eigenlijk al bij de eerste keer horen. Douze points voor S10!"
Februari 2022
Tate McRae - 'She's All I Wanna Be'
"De sound van begin jaren 00 is terug. Je hoorde het misschien al in ‘Hyper’ van Davina Michelle en ‘Emo Girl’ van Machine Gun Kelly. De invloeden van Avril Lavigne en Blink 182 zijn duidelijk hoorbaar. Nu is er ‘She’s All I Wanna Be’ van Tate McRae. In dit nummer komen niet alleen de 00’s terug, het doet bij vlagen ook denken aan de 80’s. Anno 2022 een goede formule voor succes. Hoewel Tate zelf pas 18 jaar is, legt ze met haar gelaagde stem de nodige ziel in het nummer. Dat is niet voor het eerst, en ook geen toeval. De vergelijking met Billie Eilish wordt wel eens gemaakt, met Billie en haar broer Finneas schreef Tate haar eerste track. Afgelopen jaren scoorde ze al met ‘You Broke Me First’ en ‘You’. Stuk voor stuk eigenzinnige tracks. Bij het schrijven en de productie van ‘She’s All I Wanna Be’ kreeg ze dan weer hulp van niemand minder dan Greg Kurstin. Hij werkte eerder voor Adele, Sia, Kelly Clarkson en Red Hot Chili Peppers. Het rauwe, rockachtige randje in deze track komt ongetwijfeld van zijn hand. Al met al een track met een heeul lekkere drive."
"De Groningse band Orange Skyline is opgericht door de broers Niels en Stefan van der Wielen. Het begon toen ze bij een concert van Oasis waren. Inderdaad, die andere twee muziek (en ruzie) makende broers. Bij Niels en Stefan gaat het er gelukkig wel harmonieuzer aan toe. Samen met jeugdvriend Mart Atema zijn ze toen een bandje begonnen. Als een stel jonge honden gingen ze het avontuur aan en al snel spatte de energie en het enthousiasme van het podium. Inmiddels timmeren ze al een jaar of tien hard aan de weg, maar van een doorbraak bij het grote publiek is het nog niet gekomen. Nog niet, want ik geloof dat het nu wel eens kan gaan gebeuren. Het nummer ‘A Fire’ wordt sinds een paar dagen door de NOS gebruikt onder de beelden van de Olympische Winterspelen. Een perfecte match, want ook zonder de beelden voel je de euforie en energie die de jongens zo goed hebben weten te vangen in deze track. Mijn support hebben ze, want ‘A Fire’ staat deze week bovenaan de Helden van Wim-playlist."
Januari 2022
Purple Disco Machine & Sophie and the Giants - 'In The Dark'
"Precies een jaar geleden voegde ik ‘Hypnotized’ van de toen nog onbekende Purple Disco Machine toe aan de Helden van Wim-playlist. Ik schreef er toen bij: "De Duitse producer Tino Piontek was verkoper in een platenwinkel, waar hij door z’n baas werd uitbetaald in vinyl, die hij dan weer kon gebruiken voor zijn draaiklussen in de lokale discotheek. Van het mixen van muziek, kwam het remixen voor artiesten als Dua Lipa en Lady Gaga. Uiteindelijk is hij zijn eigen muziek gaan maken onder de naam Purple Disco Machine. Die naam zegt het eigenlijk al, je waant je voor even in de discotijd. Zelfs als je die periode net als ik helemaal niet heb meegemaakt.” ‘Hypnotized’ maakte hij met de Britse Sophie Scott, van de band Sophie and the Giants. Haar frisse en eigenzinnige vocalen zijn nu opnieuw te horen op ‘In The Dark’. Ze hebben volgens mij goed geluisterd naar ‘You Keep Me Hanging On’ van Kim Wilde, die zij in de 80’s coverde van The Supremes. Conclusie: je hoeft die periodes niet meegemaakt te hebben, je (her)beleeft ze sowieso in de muziek van nu."
"Soms komt alles samen en valt alles op z’n plek. Deze week vroeg de nieuwe minister van Volksgezondheid, Ernst Kuipers in de persconferentie nog aandacht voor het welzijn van jongeren in coronatijd. Inmiddels zijn alle scholen, mbo's, hbo's en universiteiten weer opengegaan. Ondertussen ging Stromae viral met een video uit het Franse Acht Uur Journaal. Hij pakte daar een uniek podium en bezong de donkere, eenzame tijden waarin velen nu zitten. Dat deed 'ie fenomenaal, zo indrukwekkend. Ik denk dat we er ons allemaal in zekere zin in herkennen. Het minder hebben of onderhouden van sociale contacten, het letterlijk afstand houden, het weinige perspectief soms. Het doet weinig goeds. Voor Stromae is dit een persoonlijk nummer over eenzaamheid, depressiviteit en stemmen in zijn hoofd. Hij noemt het ‘de hel’, dat is de letterlijke vertaling van ‘L’enfer’. Ik hoop dat mensen zich hierdoor gesteund voelen, dat zijn woorden en de muziek kunnen laten voelen dat je niet de enige bent. Nooit."
Maren Morris - 'Circles Around This Town'
"Op een eerdere toevoeging aan de Helden van Wim-playlist heb je haar stem al kunnen horen, maar toen viel ze wel minder op. Maren Morris is de zangeres die een klein stukje op de achtergrond meezingt op ‘Last Train Home’ van John Mayer. Eerder zong ze ook wereldhit ‘The Middle’ van dj/producer Zedd in. Op haar nieuwe track ‘Circles Around This Town’ is te horen wat ze zelf in huis heeft. En dat is anders dan je misschien verwacht. Ze schreef de rootsy track samen met haar man Ryan Hurd, die een grootheid is in de country. Hij schreef ook mee aan grote successen van Lady A, Blake Shelton en Luke Bryan. Ook Julia Michaels, bekend van de hit ‘Issues’, was betrokken bij het schrijfproces. Met ‘Circles Around This Town’ kijkt Maren Morris terug op haar carrière. Ze ruilde Texas in voor Tennessee, en ook al heeft ze er jaren over gedaan om voet aan de grond te krijgen in Nashville, het heeft er wel voor gezorgd dat ze de artiest is geworden die ze nu is. En dat is precies waar dit nummer over gaat. Doorbreek die vicieuze cirkel en ga je droom achterna."
December 2021
Duncan Laurence - 'Wishes Come True'
"Om eerlijk te zijn heb ik niet zoveel met kerstmuziek. Ik vind het vaak een beetje corny en kitsch, op wat uitzonderingen na. 'Christmas Lights' van Coldplay vind ik bijvoorbeeld prachtig, misschien júist omdat het een typisch, klein Coldplay liedje is, maar dan subtiel in kerstsfeer gebracht. Ik ben dan ook erg blij met de nieuwe aanwas van Duncan Laurence, die naar eigen zeggen 'Wishes Come True' naar voorbeeld van Coldplay heeft gemaakt. Hij wilde het ook dicht bij zichzelf houden en er de juiste sfeer aan toevoegen. En dat is goed gelukt. Het haalt bij mij zo'n gevoel naar boven wanneer er een pak sneeuw is gevallen en er een knarsend geluid onder je voetstappen vandaan komt. Helemaal lekker als er nog niemand voor je is geweest en je zelf de allereerste stappen in de verse sneeuw zet. Alles klinkt opeens anders buiten, gedempt. Het lijkt wel of Duncan dát geluid heeft willen vangen in 'Wishes Come True'. Het klinkt namelijk alsof 'ie letterlijk buiten in de sneeuw staat. Eigenlijk vertelt Duncan wat hij zingt, hij klinkt heel dichtbij, alsof 'ie naast je staat. Geen gebruikelijke galm, maar gedempt. Wat mij betreft is hiermee een nieuwe kerstklassieker geboren."
Acraze & Cherish - 'Do It To It'
"De eerste keer dat ik dit nummer hoorde, kreeg ik meteen een Zeroes-gevoel bij de vocals. Ik had toen nog niet door dat de zang ook daadwerkelijk uit dat decennium kwam. Want wat blijkt: in 2009 maakte rapper Sean P. (nee, niet Sean Paul) samen met R&B-meidengroep Cherish de track 'Do It To It'. En daarmee heeft de Amerikaanse dj Acraze nu een nieuwe versie gemaakt. De combi van de vintage vocals en een lekkere clubbeat maken het een zeer opvallende track. Het ging viral op TikTok, was dé klapper van ADE dit jaar en staat al maanden in de World Wide Club 20, elke zaterdagavond op Qmusic met Armin van Buuren. Inmiddels heeft ‘Do It To It’ van Acraze & Cherish ook het grote publiek bereikt en kan niemand meer om deze club-banger heen."
November 2021
Kensington - 'Composure (Unplugged/Live)'
"Het was een bijzondere avond. In september dit jaar leek de wereld weer een beetje open te gaan en bezocht ik voor het eerst sinds tijden een concert. Kensington speelde drie uitverkochte avonden in hun TivoliVredenburg in Utrecht, akoestisch met blazers en strijkers. Heb m’n telefoon die avond nauwelijks gebruikt, zat voor de verandering eens echt in het moment. Alles klonk anders, alles was anders, alles was even als nieuw. Inmiddels zitten we weer in een totaal andere situatie met z’n allen. Hoe fijn is het dat deze avonden nu zijn vastgelegd, want ook als je er niet bij was is het album 'Unplugged (Live)' een aangename soundtrack voor deze donkere dagen. De energie en ontlading is waanzinnig goed vastgelegd op ‘No Me’, waarbij TivoliVredenburg na een avond stilzitten weer even op z’n grondvesten trilde. Saillant detail is dat Eloi dit slotnummer een paar jaar geleden al schreef over zijn afscheid van de band. Het minimalistische, niet eerder uitgebrachte ‘Composure’ is er één die je niet snel meer zo uitgevoerd zult horen. Kensington in een nieuwe dimensie, waaruit muzikaal gezien duidelijk wordt dat de jongens nog lang niet klaar zijn in hun ontwikkeling als band."
"Het is jarenlang anders geweest, maar het zijn al geruime tijd hoogtijdagen voor Nederlandstalige muziek. Talent MEAU geeft nu een geheel eigen draai aan dit genre. Meau Hewitt, zoals ze voluit heet, is een 21-jarige singer-songwriter en maakt Nederlandstalige indiepop. Het is nog maar een jaar geleden dat ze haar eerste nummer uitbracht en nu is ze toegevoegd aan de line-up van Eurosonic Noorderslag 2022. ESNS heeft als missie meer aandacht te genereren voor Europese popmuziek en artiesten een springplank te bieden naar internationaal succes. Als je luistert naar haar nieuwste track 'Dat Heb Jij Gedaan' hoor je dat ze niet zomaar een liedje zingt, maar wat ze zingt echt beleeft. Je hoort aan haar stem dat ze helemaal in het verhaal zit. De manier waarop MEAU dit overbrengt is sterk en overtuigend, net als het liedje zelf, ze laat niet los. Of het nu een springplank(je) is moet blijken, maar MEAU staat mooi bovenaan in de Helden van Wim-playlist!"
Ed Sheeran - 'Overpass Graffiti'
"Het was een unieke ervaring. De grootste artiest van dit moment in de kleinste zaal van Nederland. Een paar weken geleden keerde Ed Sheeran, ooit de eerste artiest in the Qube, terug in onze rode kubus voor een intiem en exclusief optreden. En of het niet al bijzonder genoeg was, speelde hij ook de track ‘Overpass Graffiti’, die op dat moment nog helemaal niet uit was. Dat je al de primeur krijgt van een liedje waarvan je weet dat het binnenkort de wereld overgaat en dan ook nog eens vlak voor je neus door de artiest zelf live gespeeld! Inmiddels is zijn nieuwe album ‘=’ uit en na de hits ‘Bad Habits’ en ‘Shivers’ is deze track wat mij betreft de beste van het album. Toegegeven: de toffe herinnering eraan helpt natuurlijk mee. Maar de heerlijke 80’s vibe doet de rest. Grappig detail is dat het oorspronkelijk een ballad was over een eerste liefde, maar het was songwriter/producer Fred Again die met het idee kwam om het tempo op te voeren. In gedachten zie ik vanuit de trein of auto de wereld voorbijrazen en krijgt de graffiti onder viaducten opeens een andere betekenis."
Oktober 2021
"Als je net als ik een weekje herfstvakantie hebt gehad, kun je zomaar de hardst gaande track van het jaar gemist hebben. Adele komt deze week vanuit het niets binnen op 1 in de Top 40 met ‘Easy On Me’. Ze is in de rijke geschiedenis van de lijst de eerste artiest ooit die twee keer op nummer 1 is binnengekomen. Met haar vorige comeback ‘Hello’ bereikte ze zes jaar geleden ook al meteen de koppositie. Bij de 15 seconden intro van ‘Easy On Me’, die ze een paar weken geleden vrijgaf was al de prachtige pianolijn te horen. Opvallend is dat het nummer eigenlijk niet veel meer heeft dan dat, geen opbouw, geen bombastische sound, geen strijkorkest, geen trukendoos, maar slechts haar onmiskenbare stem begeleidt door piano. Nou ja, ‘slechts’, voor Adele is dat genoeg. Een song waarin ze je als geen ander meesleept in een levensverhaal. Over vastzitten in de keuzes die je op jonge leeftijd hebt gemaakt, die je nu anders zou maken. Je kunt ze niet over doen, maar er wel vrede mee hebben. Een veelbelovend voorproefje op haar album ’30’, dat 19 november uitkomt. ‘Easy On Me’ is de nummer 1 van Nederland, en staat ook met recht ook bovenaan de Helden van Wim-playlist."
"Dit is typisch zo’n liedje waarbij je bij de eerste keer horen denkt: wat is dit? Opvallend genoeg bracht de Engelse band Glass Animals vorig jaar zomer ‘Heat Waves’ al uit. Het staat op hun derde album, de mannen timmeren inmiddels al meer dan 10 jaar aan de weg. Deze toffe track krijgt wereldwijd steeds meer voet aan de grond, onder andere dankzij TikTok en FIFA21. Inmiddels is het aantal streams zelfs boven de 1 miljard uitgestegen. ‘Heat Waves’ gaat over iemand die door een nieuwe relatie totaal verandert. Diegene verliest zichzelf in de ander, uit angst om niet alleen te hoeven zijn, maar komt er ook achter dat dit zo niet gaat werken. Het nummer doet me muzikaal een beetje denken aan de beginjaren van Twenty One Pilots. Een tikje alternatief, melancholisch en een sterk refrein. Een langzaam groeiende hit van wereldformaat!"
"Anderhalf jaar lag het eerste Nederlandstalige album ‘Spijt Is Iets Voor Later’ van Racoon op de plank. In de tussentijd werden veelbelovende liedjes als ‘Het Is Al Laat Toch’ en ‘De Echte Vent’ vrijgegeven. Nu er weer voorzichtig opgetreden kan worden, hebben de mannen de andere liedjes ook gedeeld. Nederlandstalig is hot, maar Racoon doet het op geheel (Zeeuwse) eigen wijze. Geen opsmuk, maar direct en oprecht. Juist door er geen doekjes om te winden, raken de songteksten de kern. Elk liedje is een verhaal op zich, muzikaal veelal slechts omlijst door de basis van Dennis op akoestische gitaar en de rauwe, emotionele stem van Bart. En juist nu is Racoon zo veelzeggend. ‘Tijd Verliezen’ schreef Bart voor zijn opgroeiende zoon, ‘Historie Van Een Man’ is een duet met zijn zus Kaat en de inspiratie voor ‘De Held En De Lul’ kwam door de dood van zijn vaders laatste vriend Kees. Dit is zonder meer het meest indrukwekkende nummer. Het gaat over twee mannen die elkaars tegenpolen zijn en een onwaarschijnlijke vriendschap hebben. Echt een liedje dat het verdient om live gespeeld te worden in het theater, en laten ze dat nou juist gaan doen de komende maanden."
September 2021
"De Utrechtse band RONDÉ ontstond in 2014 op de Herman Brood Academie, zes jaar geleden haalden ze voor het eerst de tipparade, en weer twee jaar later hadden ze hun eerste bescheiden Top 40 hitje met ‘Naturally’. Wat dat betreft zou je na de eerste regels songtekst denken dat het een terugblik is op het ontstaan van de band. Maar met ‘here we are, six years later’ doelt zangeres Rikki op een stukgelopen relatie. ‘Hard To Say Goodbye’ is een pakkende, catchy track met veel elektronische retro elementen. Het werd al de hele week op repeat gezet in ‘Repeat of Niet’. Niet elke reactie was positief, maar wat me in positieve zin opviel is dat velen iets vinden van de stem van Rikki. Ik denk dat dat goed is, wat je ook vindt, het is er één die opvalt. Ik verwacht dat RONDÉ zichzelf met deze track definitief op de kaart zet en de weg naar het grote publiek vindt."
Armin van Buuren & Davina Michelle - 'Hold On'
"Vaak is het zo dat wanneer artiesten vanuit verschillende muzikale stromingen met elkaar samenwerken, de stijl meestal naar één van de twee neigt. In dit geval is het een organisch geheel, twee werelden in één. De lyrics van ‘Hold On’ zijn ook door zowel Armin van Buuren als Davina Michelle geschreven, maar dat is lang niet alles. Bij de eerste keer horen verwachtte ik dat het helemaal los zou gaan na de opbouw van couplet en refrein, maar dat gebeurt helemaal niet echt. Na een paar keer horen is dat júist de kracht van het nummer. Armin heeft een poptrack gemaakt zonder zijn trance roots te verliezen. De subtiele sounds en effecten verwijzen duidelijk naar de trance, net als de emotie en euforie die de track als het ware dragen, het zit werkelijk tot in de kleinste details. Eigenlijk zoals Armin ook deed met ‘This Is What It Feels Like’, wat hem wereldwijd zijn grootste succes opleverde met zelfs een Grammy-nominatie. Ook Davina doseert en zingt nog lang niet op de toppen van haar kunnen, maar ook dát is juist een kracht. ‘Hold On’ triggert enorm, maar zal door de muzikale en vocale subtiliteit en dosering niet snel vervelen, eerder vragen om meer."
Rag'N'Bone Man & Nothing But Thieves - 'Alone (Nothing But Thieves Remix)'
"Eerder dit jaar kwam het album ‘Life By Misadventure’ van Rag’n’Bone Man uit. Één van die nieuwe tracks, ‘All You Ever Wanted’ voegde ik eerder al toe aan de Helden van Wim-playlist. De nog onbekende track ‘Alone’ staat ook op dat album. Een prachtige rockballad, geschreven voor een vriendin die niet aan het ideaalplaatje van haar familie voldoet. Toen de mannen van Nothing but Thieves het nummer ontdekten, werd er een te gekke remix van gemaakt. Nou weten zij met het maken van een nieuwe versie wel raad, want ‘Impossible’ werd in de orkestrale versie vanuit de Abbey Road studio’s een groot succes. Voor 'Alone' geldt dat het door hun aanpak nog meer ziel en body heeft gekregen. Minder gepolijst, meer rauwe randjes. Ik kreeg er meteen kippenvel van. Als je het mij vraagt wordt dit één van dé tracks van dit najaar en een klassieker voor de komende jaren in alle eindejaarslijsten."
Augustus 2021
John Mayer - 'Shot In The Dark'
"Afgelopen zomervakantie heel veel geluisterd naar de nieuwe liedjes van John Mayer. Het begon stiekem een paar jaar geleden al met de track ‘New Light’. Hierop ging hij voor het eerst terug naar de typische sound van de 80’s. Op zijn nieuwe album ‘Sob Rock’ zet hij nog een tandje bij, werkelijk alles wat maar enigszins doet denken aan die muzikale periode wordt uit de kast getrokken. ‘Last Train Home’ ken je inmiddels wel, maar er zijn er zeker nog een paar die doen beklijven. ‘Should'nt Matter but It Does’ vind ik zonder twijfel het mooiste liedje. John zelf kiest ‘Shot in the Dark’ als favoriet, waar ik overigens prima mee kan leven. Hij liet zelfs meteen een officiële videoclip schieten. Ook hierin alle 80’s elementen die je verwacht, en meer dan dat. Dit heerlijke, easy going nummer is in streaming al het populairste liedje van het album na ‘Last Train Home’. En ik zal niet ontkennen dat ik daar deze zomer een klein steentje aan bijgedragen heb, haha."
"Sommige tracks hebben er al een heel leven op zitten voordat ze definitief doorbreken. 'Love Tonight' werd bijvoorbeeld in 2017 al gemaakt, stond op het debuutalbum van de twee producerende Australische vrienden Edward en Jack, oftewel Shouse. Er zijn vervolgens tal van remixen van gemaakt. Deze zomer o.a. door David Guetta, had 'ie van mij niet hoeven doen, want de ziel van het origineel is er in die versie aardig uitgeramd. Toch heeft Guetta’s naamkaartje wel geholpen, want ‘Love Tonight’ van Shouse heeft de weg naar het grote publiek gevonden. Door de zomerperiode kan het zijn dat je ‘m wat later ontdekt, of ‘m júist op vakantie hebt ontdekt. Bij ons heeft Shouse inmiddels de bovenste tien van de Top 40 weten te bereiken. Met deze track waan je je even op plekken waar we al tijden niet konden zijn, of het nou de club of de kerk is. Dat gevoel roept het bij mij op. Dat klinkt misschien gek, maar dat is het niet. Het gaat namelijk over solidariteit, liefde, verbondenheid. Leuk detail; het koor dat je hoort is een grote groep amateurzangers. Niet slecht voor een stelletje amateurs, toch!?"
Elton John & Dua Lipa - 'Cold Heart (PNAU Remix)'
"Het kan haast geen toeval zijn. Ik heb in m'n vakantie eindelijk de tijd gevonden om Rocketman, de film over het leven van Elton John te kijken. En wat denk je? Ik kom terug van vakantie en de eerste, de beste nieuwe track die ik hoor is van...Elton John! De film staat overigens pas sinds een paar weken op Netflix. Dikke aanrader, mocht je 'm nog niet gezien hebben. Het zit zó goed in elkaar en de hoofdrollen zijn ijzersterk. Ook als je in basis geen fan bent, maar zoals ik gewoon van muziek houdt. Uiteindelijk weten de makers het zo te flikken dat je sowieso een beetje van Elton John gaat houden. En ik heb bovendien ook veel liedjes van hem ontdekt die ik nog niet kende, of waarvan ik niet eerder op die manier naar de tekst had geluisterd. Door het verhaal in de film komen de nummers heel erg binnen. 'Cold Heart' zit niet in de film, maar is een bewerking van 'Sacrifice'. Het Australische dj-trio PNAU heeft deze klassieker onder handen genomen met de vocalen van Elton John én Dua Lipa! Fris, zomers en helemaal 2021, maar wel met een knipoog naar de oorspronkelijke sound."
Juli 2021
Noizu - 'Summer 91 (Looking Back)'
"De titel ‘Summer 91 (Looking Back)’ dekt volledig de lading. Ik heb weer het gevoel dat ik op die ouwe stereotoren op m’n kamertje naar m’n eerste officiële cassettebandje van Yabba Dabba Dance zit te luisteren. “When you don't realize you're in the moment, until it's a memory”. Met deze woorden in de eerste seconden is meteen duidelijk welke kant de Amerikaanse dj en producer Noizu op wil. Vanuit Los Angeles stuurt hij al jaren muziek de wereld in, die vaak in de scene wel werd opgepakt, maar hij heeft nog nooit een hit bij het grote publiek gehad. Vorig jaar bracht hij ‘Summer 91’ al uit, maar deze zomer heeft hij de track voorzien van meer vocalen en een andere mix. Juist in deze tijd verlangen we allemaal naar die onbezorgde tijden die Noizu weer helemaal naar boven weet te halen."
"Soms zijn er van die liedjes waardoor je even meegetrokken wordt naar een andere wereld, alsof je middenin een film zit. ‘Grow With You’ van de Nederlandse zangeres Lakshmi is er zo één. Ze is bij het grote publiek vooral bekend van haar deelname aan Wie Is De Mol?, dan wel De Slimste Mens of De beste singer-songwriter van Nederland. Haar muziek omschrijft ze als pop-noir. ‘Grow with You’ schreef en produceerde ze samen met Kensington-frontman Eloi Youssef. Het is een track over persoonlijke groei, het afschudden van angsten, werken aan zelfvertrouwen en het vinden van de liefde. ‘Grow With You’ is in al z’n breekbaarheid een ijzersterk nummer. Eentje die je misschien niet zomaar elk willekeurig moment opzet, maar als het ’t juiste moment is, absoluut uniek in z’n soort is."
"Kan een band als Imagine Dragons nog verrassen na alle megasuccessen? Het antwoord is ja. Met ‘Wrecked’ laten de Amerikaanse stadionrockers een song horen met flink wat stijlwisselingen, dramatiek, en een refrein dat fungeert als muzikale uitlaatklep als je het mij vraagt. ‘Wrecked’ gaat over wat iemand achterlaat nadat je diegene, op welke manier dan ook, bent kwijtgeraakt. Hoe ingetogen sommige stukken ook zijn, het refrein kan straks weer door stadions vol publiek worden meegebruld. Sommige stukken doen zelfs een beetje denken aan Linkin’ Park. ‘Wrecked’ is een track die je eigenlijk even voor jezelf moet horen, dus check ‘m in de auto of als je alleen op kantoor bent, en laat je meeslepen."
Juni 2021
"Vorig jaar hoorde ik van het nieuwe talent Remme. En ja, dat is zijn echte naam. Na het horen van zijn prachtige eerste liedje ‘Get Older’ hing al wel het nodige aan verwachtingen in de lucht. In de enorme hoeveelheid muziek die wekelijks uitkomt is het nog knap lastig om boven het maaiveld uit te steken, of het grasveld in dit geval. Toch lijkt het de 21-jarige singer-songwriter nu echt te gaan lukken. Zijn track ‘The Moment’ is momenteel veelvuldig te horen bij de EK uitzendingen van de NOS. Niet geheel toevallig, want dit liedje ademt alles wat sport is. Er komt steeds een muzikaal laagje bij, waardoor de spanning opbouwt en het eindigt met een koor, waardoor ik in gedachten meteen juichende spelers en supporters voor me zie. Grappig genoeg ging dit nummer in eerste instantie over een veel te korte avond met een meisje, hij schreef dat momenten zo snel voorbij gaan. Uiteindelijk gaf hij het juist een positieve lading door het om te draaien, dat er schoonheid zit in de kleine momenten. Het zou voor Remme wel eens 'The Moment' kunnen worden dat hij zelf flink gaat scoren."
"Wat een heerlijke, eerlijke, oertrack is ‘Ready Or Not’ van Douwe Bob! Eerder dit jaar voegde ik ‘Was Is Just Me’ van zijn nieuwe album ‘Born To Win, Born To Lose’ al toe aan de Helden van Wim-playlist. Heel veel meer americana krijg je het in Nederland niet hoor. ‘Ready Or Not’ schreef Douwe samen met zijn vaste gitarist JP Hoekstra, die ook in Krezip zit en verder werkte met o.a. Ilse DeLange en Danny Vera. Het is geproduceerd door Daniel Lohues, die zijn grote liefde voor het country-genre al vaak heeft laten horen, maar dan in dialect. Het nummer gaat over keuzes maken, of het nou in de liefde of het dagelijks leven is. Het kwartje kan twee kanten op vallen, maar dan weet je wel dat je leeft."
John Mayer - 'Last Train Home'
"Je hebt van die tracks die meteen vanaf de eerste seconden al zó lekker in het gehoor liggen. Daar hoort ‘Last Train Home’ van meester John Mayer zeker bij! Ook John is het niet ontgaan dat er een 80’s revival gaande is in de muziek van 2021. Het neemt overigens niet weg dat hij daardoor anders klinkt dan hij ooit geklonken heeft. Waar hij op zijn laatste successen ‘In The Blood’ naar country neigde en met ‘New Light’ zijn meest uptempo en funky song ooit maakte, klinken er op zijn nieuwe track meeslepende synthesizers die doen denken aan ‘Africa’ van Toto. Wat blijkt; de synths en percussie zijn ingespeeld door sessiemuzikanten die ook bij Toto speelden. En let eens op de zangeres die je aan het eind mee hoort zingen als backing vocal. Iets wat je anders waarschijnlijk totaal ontgaat, maar dat is de stem van Maren Morris. Zij zong eerder op de wereldhit ‘The Middle’ van Zedd. Oh ja, en bij deze is de gitaarsolo en fade-out ook terug. Die hadden we lang niet meer gehoord."
Mei 2021
Purple Disco Machine & Moss Kena & The Knocks - 'Fireworks'
"In het koude en sombere januari voegde ik de toen nog onbekende Purple Disco Machine met ‘Hypnotized’ toe aan de Helden van Wim-playlist. Maar al snel ging het rap met deze track. Het verdween vorig week pas, na maar liefst 21 weken uit de Top 40. De track ‘Fireworks’ borrelt ondertussen al een tijdje onder de rader. Het op en top zomerse weer van de komende tijd zou wel eens een beetje kunnen gaan helpen. Want geloof me, al bij de eerste tropische tonen wil je deze harder zetten. Zeker nu! Tino Piontek, de man achter Purple Disco Machine heeft deze track opgenomen met de Britse singer-songwriter Moss Kena en het New Yorkse electronic duo The Knocks. Het resultaat is een muzikaal verrassende opvolger van ‘Hypnotized’. Dit is een feestje, vergeet je zwemkleding niet! "
Davina Michelle - 'Sweet Water'
"Zo zo cool! Davina Michelle was keihard met kop en schouders dé act van de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival. Het kan volgens mij niet anders of de rest van Europa wil ook weten wie zij is. Want hoewel ze pauze-act was, en dat een beetje suf mag klinken, was het ongekend wat zij in Ahoy neerzette. Samen met actrice Thekla Reuten maakte ze een spektakel van een show over onze strijd met het water, er was een ode aan de Deltawerken en werkelijk alle denkbare technologische snufjes werden uit de kast getrokken. De vraag rijst bij mij nu meer en meer: wat als Davina nou volgend jaar voor Nederland uit zou komen? Dat blijft voorlopig een vraagteken. Maar ‘Sweet Water’, die ze speciaal voor de pauze-act schreef, staat met uitroepteken bovenaan de playlist!"
Martin Garrix & Bono & The Edge - 'We Are The People'
"Deze ga je straks horen bij elk doelpunt, in reclames, op de radio, het hele EK en waarschijnlijk nog vele jaren daarna. Martin Garrix kreeg van de UEFA carte blanche om het officiële themalied voor het EK voetbal te maken. Ze gaven hem zijn eigen nummer ‘High On Life’ met zanger Bonn als referentie, maar het is iets heel anders geworden. Bonn werd Bono en de gitaarriffs werden ingespeeld door niemand minder dan The Edge. In een interview met het AD vertelt Martin Garrix dat hij bij het maken van de demo een gitaarriedeltje had dat hem erg aan U2 deed denken. Met het idee van ‘nee heb je, ja kun je krijgen’ ging er een mail uit naar het team van U2. Nog dezelfde dag belde gitarist The Edge terug. De melodieën van de demo bleven overeind, maar Bono veranderde letterlijk elk woord van de tekst die Garrix en zijn team hadden bedacht. Het past nu in een mooi rijtje: ‘We Are The World’, ‘We Are The Champions’, ‘We Are The People’. Het nummer draagt een universele boodschap uit die perfect past bij de verbroedering van sport, maar ook bij de actuele situatie op wereldschaal. De combinatie van deze artiesten zegt het eigenlijk al, twee muzikale werelden waaruit één organische song tot stand is gekomen."
"De track waar je deze week niet omheen kunt, en ik ook niet omheen wil. Ik was er wel aan toe, een nieuwe Coldplay-track waar de energie en positiviteit van af spat. Voor de lancering van ‘Higher Power’ zochten ze het letterlijk hogerop. Via een video call met een astronaut op ruimtestation ISS ging ‘Higher Power’ in première. Chris en Co werkten bij het maken van de track samen met Max Martin (geen familie van Chris Martin trouwens). Max was verantwoordelijk voor de grootste successen van o.a. Britney Spears en de Backstreet Boys en hielp nu de mannen van Coldplay aan hun nieuwe sound. Al moet ik zeggen dat ‘ie al erg vertrouwd klinkt, want zoals in veel hits van dit moment zit ook hierin weer een duidelijke knipoog naar de 80’s sound. Hier en daar hoor ik ook wat gospel invloeden, wat niet gek is met een titel als ‘Higher Power’. Chris zei er zelf over dat hij de track ziet als een soort helikopterview boven ons eigen bestaan op aarde. “Soms is het makkelijker om te zeggen wat je van het leven hier vindt als je doet alsof je van buitenaf toekijkt”. Stap even een paar minuten uit je eigen bubbel, en laat je meenemen door de muziek."
April 2021
Regard, Troye Sivan & Tate McRae - 'You'
"Toen ik door de tracks skipte die ik eerder heb toegevoegd aan deze playlist, zag ik dat er ongemerkt best veel liedjes tussen staan die geïnspireerd zijn op de muziek uit de '80s. Dua Lipa die een knipoog maakt naar INXS, Bieber’s ‘Hold On’ doet bij de eerste seconden denken aan Kim Carnes, of wat dacht je van de beats en synths in ‘Feel Something’ van Armin & Duncan, en voor ‘Let’s Love’ hebben David Guetta & Sia goed geluisterd naar Pat Benatar en A-ha. In dat rijtje kan nu ook de heerlijke, easy going, cruising langs de boulevard track van Regard, Troye Sivan en Tate McRae. Geboren in 1993, 1995 en zelfs 2003 en tóch weer die '80s sound! Mede door TikTok maken nieuwe generaties kennis met die periode, en laten de artiesten van nu zich erdoor inspireren. Zelf ben ik opgegroeid in de '90s en '00s en had ik niets met de muziek uit de '80s, maar ik merk nu hoe enorm ik uitkijk naar de allereerste Top 500 van de '80s. Ik ga snel m’n playlistjes bijwerken."
TIEKS & Dan Harkna - 'Sunshine'
"Soms zijn er van die tracks die jarenlang op de plank blijven liggen en dan opeens toch nog een succes worden. Ik verwacht dat zéker ook van deze track van de Londense dj/producer en songwriter Mark Tieku, oftewel TIEKS. Vijf jaar geleden scoorde hij in de UK een bescheiden hitje met 'Sunshine'. Doordat het nu in Nederland in een lente commercial van Wehkamp is gebruikt, werd er veelvuldig naar het nummer gezocht via Shazam. En nu de temperaturen gaan stijgen valt alles samen. Ik krijg hetzelfde gevoel als bij de tracks die al jaren in mijn playlist staan, zoals 'Lucky Star' van Superfunk, 'So Good To Me' van Chris Malinchak en momenteel 'Get Out My Head' van Shane Codd. Kan de barbecue al aan?"
"Bij de eerste keer horen fungeerde deze track even als hersenkraker. Waar ken ik die melodie toch van? Al snel werd me duidelijk dat er op een wel heel subtiele en slimme manier gebruik is gemaakt van O-Zone’s ‘Dragostea Din Tei’. Deze zomerhit uit 2004 is inmiddels al jaren op en top Foute Uur-materiaal. Toch gebeurt het de laatste tijd steeds vaker dat een ouwe, foute hit in een eigentijds jasje wordt gestoken. ‘Some Say’ van Nea bijvoorbeeld, die een subtiel popliedje wist te maken van ‘Blue (da ba dee)’ van Eiffel 65. Ook scoren Lucas & Steve, Riton en Topic momenteel dikke hits met hun 90’s remakes. De Duitse singer-songwriter Leonie Burger zong ook op ‘Far Away From Home’ van Sam Feldt, maar deze slimme bewerking van O-Zone kan wel eens haar grote doorbraak worden. Laat die zomer maar komen!"
Chef'Special - 'Afraid Of The Dark'
"Vlak voor de eerste lockdown in 2020 bracht Chef’Special een nieuw album uit met het idee volop te gaan toeren door Europa. We weten allemaal hoe dat is gelopen. Resultaat is dat ze op het testfestival, onlangs in Biddinghuizen pas wat van die tracks voor het eerst live hebben kunnen spelen. Toch zijn de mannen niet stil blijven zitten, en hebben ze de energie gevonden om weer nieuwe muziek te schrijven. Het eerste resultaat is de track ‘Afraid Of The Dark’. Het gaat over de huidige onzekere tijd, het worstelen met een passie die je niet kunt uitvoeren, angst dat je niet rond kunt komen of mensen die thuis vereenzamen. De boodschap gaat vooral over moed, ergens de kracht uithalen. Bijvoorbeeld uit muziek. En op dat punt komen twee dingen samen. Want in de videoclip heeft balletdanseres Michaela DePrince de hoofdrol. Zij is samen met Chef’Special ambassadeur van War Child. Zij zetten al jaren muziek in bij de psychosociale hulp aan kinderen in conflictgebieden. Zéker voor deze kids is ‘Afraid Of The Dark’ zeer toepasselijk."
Maart 2021
"Wanneer is het klaar? Dat is wat we onszelf allemaal afvragen denk ik. Bløf maakte deze week bekend dat hun festival Concert At Sea dit jaar nog niet doorgaat en wordt verschoven naar 2022. Maar ze brengen wel nieuwe muziek uit! ‘Horizon’ is een typische Bløf-track, waarin ze met volle energie laten horen naar de toekomst uit te kijken. De tekst is gebaseerd op de huidige crisis. Paskal Jacobsen zingt met zijn krachtige stemgeluid “ik ben op weg naar de horizon en ik weet niet wat erachter ligt, de grote wereld waar alles kon, die is behoorlijk uit evenwicht”. Maar in de conclusie zit vooral hoop en perspectief, “dat bijna alles opnieuw begon, is ook een kans op een vergezicht”. De videoclip met beelden van eerdere edities Concert At Sea laat je verlangen naar een warme zomer, waarin de grote wereld waar alles kon, hopelijk weer een beetje open kan."
Fred Again.. & The Blessed Madonna - 'Marea (We've Lost Dancing)'
"Met de testfestivals- en concerten van Fieldlab en een garantiefonds van de overheid gloort er weer hoop aan de evenementen horizon. Wie weet wordt dit wel dé soundrack van komende festivalzomer. 'Marea (We’ve Lost Dancing)’ van de twee producers Fred Again en The Blessed Madonna ademt in ieder geval voorjaar, buitenlucht en festivals. In de tekst refereren ze aan wat de coronacrisis heeft gedaan voor de industrie zonder publiek, "all thеse things that we took for granted, wе've lost dancing". Het klinkt als een reminder en bevrijding tegelijk. "What comes next will be marvellous". Ik help het je hopen!"
"Op de kop af twee jaar geleden mocht ik Suzan & Freek vertellen dat hun eerste zelfgeschreven liedje ‘Als Het Avond Is’ op 1 stond in de Top 40. Het deed er 17 weken over om de top te bereiken, en ging daarmee de geschiedenis in als langzaamste nummer 1 ooit. De carrière van Suzan & Freek deed het tegenovergestelde. Al snel volgden de hits ‘Blauwe Dag’, ‘Deze Is Voor Mij’, ‘Weg Van Jou’ en ‘De Overkant’ met Snelle. Ook gooiden ze in Beste Zangers hoge ogen, of oren, met hun uitvoering van de geliefde klassieker ‘Papa’ van Stef Bos. Hoewel muziek geen wedstrijd is, wil ik bij deze in m'n enthousiasme toch de voorspelling doen dat hun nieuwste track ‘Goud’ hun tweede nummer 1-hit gaat worden. Al vanaf de eerste keer luisteren was ik om. Het is aanstekelijk, slim en speels. Vooral het stukje met de hoge noot “denk je dat het makkelijk is ofzo” wordt straks, als het weer kan, in volle zalen vast en zeker luidkeels meegezongen. Eigenlijk net zoals “zeg me dat het goed komt, geef me stukjes toekomst” uit ‘Als Het Avond Is’. Suzan & Freek hebben met ‘Goud’ minstens platina in handen!"
"De sound van de 80’s is al vaak teruggekomen in de muziek van nu, maar voor Justin Bieber is ‘Hold On’ z’n eerste muzikale knipoog naar die periode. Al bij de eerste noten moest ik denken aan ‘Bette Davis Eyes’ van Kim Carnes uit 1981. Opmerkelijk genoeg is het juist de naam Walter de Backer die op de credits van ‘Hold On’ prijkt. Deze Belgisch-Australische alleskunner kennen we vooral onder de naam Gotye. Tien jaar geleden had hij een monsterhit met ‘Somebody That I Used To Know’. Wat blijkt: Justin Bieber heeft een deel van die melodie gebruikt voor het refrein van 'Hold On'. Luister maar eens goed. Op 19 maart stuurt hij na ‘Holy’, ‘Lonely’, ‘Anyone’ en 'Hold On' de resterende tracks van zijn nieuwe album ‘Justice’ de wereld in."
Post Malone - 'Only Wanna Be With You'
"De Amerikaanse rockband Hootie & the Blowfish maakte dit nummer al in 1995. Het kwam echter nooit verder dan de Tipparade. Of het kwam door de nogal afgevlakte zang van Darius Rucker (geen grap) weet ik niet, maar door de versie van Post Malone hoor ik opeens wat er nou precies al die jaren bedoeld werd. Hij nam het op ter ere van de 25e verjaardag van Pokemon, waarvoor hij ook een virtueel concert gaf. Zijn versie is eigenlijk een mix van het origineel van Hootie & the Blowfish gecombineerd met de muziek uit Ecruteak City van Pokemon Gold en Silver. Darius Rucker zelf vindt deze nieuwe versie in ieder geval ‘awesome’. En ik heb daar helemaal niets aan toe te voegen."
Februari 2021
"Dit is echt zo’n liedje voor als je alleen in de auto zit en je gedachten de vrije gang laat gaan, of tijdens een wandeling op een rustig moment waardoor je even alleen op de wereld lijkt te zijn, of nou ja, zoiets. In ‘Was It Just Me’ heeft Douwe Bob een gesprek met zichzelf, terwijl hij eigenlijk een gesprek met iemand anders zou willen. De songtekst bestaat met name uit onbeantwoorde vragen. Het is misschien een gekke verwijzing, maar de melancholische sfeer heeft iets weg van Hazes. Vooral het refrein met al z’n smart is er gewoon één om mee te galmen. Het is nog toekomstmuziek, maar ik zou er niet gek van opkijken als dit liedje nog heel wat jaren nagalmt. Voorlopig in ieder geval wel in mijn auto."
Riton & Nightcrawlers & Mufasa & Hypeman - 'Friday'
"Als ik de melodie van ‘Push The Feeling On’ van The Nightcrawlers hoor, zie ik weer mijn grote buurjongen op z’n scooter met ingebouwde installatie aan komen scheuren. Ik was toen zelf een jochie van een jaar of tien die dat natuurlijk harstikke kicken vond. In veel hits van nu zit een knipoog naar de muziek uit de 90’s. ‘Some Say’ van Nea is gebaseerd op ‘Blue (Da ba dee)’ van Eiffel 65, ‘Your Love’ van Topic & A7S op ‘9 PM (Till I Come) en nu wordt met ‘Friday’ van Riton de oude track van The Nightcrawlers nieuw leven ingeblazen. Het enige dat voor de totaalbeleving nog ontbreekt is een opgevoerde Sita."
Tom Grennan - 'Little Bit Of Love'
"De Britse singer-songwriter Tom Grennan had als tiener een veelbelovende voetbalcarrière en stond op het punt te gaan spelen in de VS, maar iets in hem zei dat hij het niet moest doen. Dat iets bleek de muziek. Zoals velen is hij begonnen met z’n akoestische gitaar in kleine Londense pubs. Bij één van die optredens hoorde iemand van een platenmaatschappij hem en al snel tekende hij een contract. Met 'Little Bit of Love' brengt hij een ode aan onvoorwaardelijke liefde. Voor de mensen om je heen, maar ook voor jezelf. Iets in mij zei me dat ik deze energieke, aanstekelijke track niet kon laten liggen. Dat iets bleek de muziek."
Rag'n'Bone Man - 'All You Ever Wanted'
"Rag'n'Bone Man staat naast zijn imposante voorkomen vooral bekend om zijn onmiskenbare stemgeluid. ‘Human’ en ‘Giant’ met Calvin Harris behoren inmiddels tot de classics van het afgelopen decennium. Met ‘All You Ever Wanted’ maakt hij nu een verrassende comeback. Voor dit nummer ging hij terug naar Brighton en Londen, waar hij opgroeide. Het maakte hem verdrietig, omdat de plekken waaraan hij jeugdherinneringen heeft er niet meer zijn. Ondanks de lading van de tekst is het een heel energiek nummer. In zijn eerdere nummers hoorde je invloeden van blues, hiphop en dance. Ondanks dat hij dit nieuwe nummer heeft opgenomen in countrystad Nashville, klinkt hij des te meer rock ’n roll. Het doet bij vlagen zelfs een beetje denken aan ons eigen Di-rect. Ik heb ‘m in de auto al drie keer achter elkaar opgezet, dus een terechte toevoeging aan de playlist."
Januari 2021
Thomas Acda & Paul de Munnik & Maan & Typhoon - 'Als Ik Je Weer Zie'
"Vooraf had ik zoiets van mwah, weer een livestream. Het is toch anders, voelt niet zoals live, dat je het echt beleefd. Nou, daar ben ik van teruggekomen. Want wat zat de Vrienden van Amstel Livestream goed in elkaar. De band speelde top, de artiesten waren in vorm, er waren veel muzikale verrassingen. Bestaande songteksten werden aangepast aan de tijd waarin we nu zitten, wat hier en daar zorgde voor de nodige luchtigheid en humor. En met Jochem Myjer als barman weet je dat het met de sfeer in deze kroeg wel goed zit. De VVALS was zelfs vanaf de bank thuis een feestje, waardoor je bijna zou vergeten dat je naar een knap staaltje show anno 2021 zat te kijken. Door de beelden van eerdere edities Vrienden van Amstel dacht ik wel: wat mis ik dit en wat hoop ik dat we er volgend jaar weer staan met z'n allen. Want zo'n leeg Ahoy is en blijft natuurlijk gewoon een heel mistroostig beeld. Vrienden Thomas Acda, Paul de Munnik, Maan en Typhoon brengen met ‘Als Ik Je Weer Zie’ in ieder geval een mooi lichtpuntje."
ATB & Topic & A7S - 'Your Love'
"Een jaar geleden voegde ik ‘Breaking Me’ van de toen nog onbekende Duitse dj Topic en de Zweedse zanger A7S toe aan de Helden van Wim-playlist. Die twee hebben nu één van mijn favoriete nummers uit de 90's onder handen genomen, namelijk ‘9PM (Till I Come)’. Het origineel uit 1998 is van de Duitse dj André Tanneberger, beter bekend als ATB. Dat deze classic een prima basis is voor een track anno 2021 blijkt wel. De versie van Topic & A7S is voorzien van de sound die we kennen van ‘Breaking Me’, en waar het origineel vooral instrumentaal was, zijn er nu vocalen aan toegevoegd. Ook als je het origineel niet kent, zal de melodie waarschijnlijk heel makkelijk blijven hangen."
Purple Disco Machine & Sophie And The Giants - 'Hypnotized'
"De Duitse producer Tino Piontek was verkoper in een platenwinkel, waar hij door z’n baas werd uitbetaald in vinyl, die hij dan weer mooi kon gebruiken voor zijn draaiklussen in de lokale discotheek. Van het mixen van muziek, kwam het remixen voor artiesten als Dua Lipa en Lady Gaga. Uiteindelijk is hij zijn eigen muziek gaan maken onder de naam Purple Disco Machine. Z’n artiestennaam zegt het eigenlijk al, je waant je voor even in de discotijd. Zelfs als je die periode net als ik helemaal niet heb meegemaakt. De vergelijking met Florence Welch van Florence + the Machine kan misschien niet uitblijven, maar de frisse en eigenzinnige vocalen zijn toch echt van de Britse Sophie Scott, van Sophie and the Giants."
"Nadat hij zich een jaar lang heeft teruggetrokken uit de spotlights, dropte Ed spontaan deze nieuwe track. Hij heeft het vorig jaar al geschreven, en wilde het nu wel eens uitbrengen. "Het is niet de eerste single van het volgende album. Het is gewoon een nummer waar ik erg van hou. Ik hoop dat jullie ook dat zullen doen." Ik had er even wat tijd voor nodig, maar ben om! De sound van 'Afterglow' is rauwer, puurder en net even anders door de vocodor die nadrukkelijk aanwezig is naast zijn originele stemgeluid."
December 2020
Meduza & Dermot Kennedy - 'Paradise'
"Wanneer artiesten samenwerken is de muzikale invloed niet altijd even gelijkwaardig verdeeld. Das op zich natuurlijk niet zo gek, aangezien het maken van muziek een creatief proces is waarbij het ene aandeel duidelijker hoorbaar is dan het andere. Des te opvallender is in dit geval de verhouding tussen de Italiaanse dance-producers van Meduza en de Ierse singer-songwriter Dermot Kennedy. Leg voor de grap eens ‘Piece Of Your Heart’, de grote doorbraak van Meduza, naast de eerste hit van Dermot Kennedy ‘Power Over Me’. Dat is exact de rekensom waarmee je dit nummer als uitkomst krijgt. Op ‘Paradise’ halen ze het beste in elkaar naar boven."
"Het zijn ware mini-films geworden, de kerstreclames van supermarkten en warenhuizen. Vorig jaar brak Joe Buck door met ‘The Way You Take Time’, nadat dit liedje in een reclame van PLUS was gebruikt. De Britse zangeres Frances wist op te vallen in een kerstcommercial van deze keten met haar cover van ‘She’s The One’ van Robbie Williams. Voor de kerstcommercial van 2020 is een re-recording gemaakt van de Bee Gees klassieker ‘To Love Somebody’. Dit nummer is sinds de jaren 60 veelvuldig succesvol gecoverd door o.a. Nina Simone en Jimmy Somerville. Des te knapper dat de Utrechtse singer-songwriter Tim Dawn er in zeer korte tijd zo’n eigen versie van heeft weten te maken. Het is het laatste, allesbepalende puzzelstukje in deze mini-film, waarin de goedlachse buschauffeur Mo z'n passagiers thuisbrengt voor kerst."
November 2020
Nothing But Thieves - 'Impossible (Orchestral Version)'
"'Sommige liedjes komen in één keer bij je binnen, anderen hebben een tijdje nodig om te rijpen. ‘Impossible’ van de Britse band Nothing But Thieves is voor mij zo’n liedje. Na de originele versie, een Orchestral Version live at Abbey Road, een lockdown uitvoering in Stephan’s Pianobar én de winter die nu z’n intrede doet, is deze track bij mij eindelijk gevallen. En hoe ‘Impossible’ hoog dit nummer ook is om te zingen, let eens op het gemak waarmee zanger Conor Mason die hoge noten eruit spuugt.''
Dimitri Vegas & Like Mike & Armin van Buuren & Brennan Heart - 'Christmas Time'
"Je mag natuurlijk vinden dat het nog te vroeg is voor kerstmuziek, en eerlijk gezegd heb ik met de meeste kersthits niet zoveel. Maar deze is zó opvallend, dat ik het niet kon laten om ‘m toch even onder de aandacht te brengen. Veel kerstmuziek is nogal corny en klef, dit is daarentegen een rammer van een track die in een ander seizoen zomaar ‘Year Of Summer’ had kunnen heten. Na ‘This Christmas’ van Charly Lownoise & Mental Theo uit de 90's kan ik me niet meer zo’n stevige kerstbeuker herinneren. De halve dj-wereld heeft zich ermee bemoeid, want de credits gaan naar DimitriVegas & Like Mike, Armin van Buuren én Brennan Heart. Oh, en ene Jeremy Oceans. Daarvoor kom ik toch weer terug bij ‘Year Of Summer’, want de vocals op 'Christmas Time' zijn onmiskenbaar van onze eigen Niels Geusebroek. Maar dat heb je niet van mij. "
Armin van Buuren & Duncan Laurence - 'Feel Something'
"Toen Armin van Buuren in 2018 een live set draaide in onze eigen concertzaal the Qube in Amsterdam, ontmoette hij de toen nog vrij onbekende Davina Michelle. Dat ze later samen met Marco Borsato de grootste hit van 2019 zouden hebben met ‘Hoe Het Danst’, hadden ze toen nog helemaal niet gedacht. Op Armin’s nieuwste track is Duncan Laurence te horen. En wat denk je? Ook die samenwerking ontstond in the Qube, toen ze elkaar dit jaar tegenkwamen bij de Top 40 Awards. Armin stelde aan Duncan voor om samen eens iets te maken, om te kijken of het klikt. Tijdens een sessie speelde Duncan 'Feel Something' en toen zei Armin "dit is helemaal te gek, laten we er iets tofs van maken". Het resultaat is een rammer van een track. Je vindt ‘m nu bovenaan de Helden van Wim-playlist."
"Deze week is er één track waar je echt niet omheen kunt. Bijna alle radiostations in Nederland geven ‘Golden’ van Harry Styles een groot podium. Bij Qmusic is het de hele week de Alarmschijf. Harry mag dan uit een boyband komen, muzikaal gezien is hij het meest eigenzinnig. Hij scoorde van de One D’ers in eerste instantie niet de grootste hits, maar maakte wel nummers die meer tijdloos zijn. ‘Sign Of The Times’ mag inmiddels niet meer ontbreken in de grote eindejaarslijsten. ‘Golden’ werd geschreven als eerste track van zijn album, maar heeft even moeten wachten tot het nu alsnog de aandacht krijgt die het verdient. Na ‘Watermelon Sugar’ is dit opnieuw een onwijs aanstekelijk liedje, waarin de knipoog naar retro bandjes wederom gemaakt wordt. Als we nu in de jaren 60 leefden, had het The Beatles zeker niet misstaan."
Oktober 2020
Lucas & Steve & Alide - 'Another Life'
"De coronacrisis is door vrienden Lucas & Steve aangegrepen om hun debuutalbum af te maken. En hoe! Maar liefst 16 nieuwe tracks telt 'Letters To Remember', waarop natuurlijk ook de tophit ‘Letters’ staat. Nu er dit jaar geen tour en festivals zijn, lag de volledige focus op het studiowerk. Lucas wilde bijvoorbeeld beter gitaar leren spelen, wat nu ook terug te horen is op ‘Another Life’. Deze track neigt meer naar de huidige popsound, omgeven door herkenbare melodieën. Het is een samenwerking met de Noorse zangeres Alida, die met haar melancholische stemgeluid eerder ook te horen was op ‘In Your Eyes’ van Robin Schulz."
Miss Montreal - 'Door De Wind'
"De emotie in ‘Beste Zangers’ wordt er soms aan de haren bijgetrokken. Maar bij deze track werd ik geraakt. Het was de oprechtheid, het vanuit de tenen komende, zonder dat iemand vooraf had zitten prikken op een gevoelskwestie. Er ontstond juist een liedje dat schreeuwt om een bijzonder podium. Miss Montreal zong het nummer dat Stef Bos schreef, ooit gebruikt als kitscherige songfestival-inzending voor België. Ze pakte het op zoals het éigenlijk bedoeld was. Dit liedje gaat over een persoonlijk gevoel en de eenzaamheid daarin. Iedereen heeft z’n shit, we weten vaak maar half waar mensen doorheen moeten. Van buiten zie je dat niet, ‘je moest eens weten’. Dit liedje keert juist naar binnen. Naar hoe je iets met je meedraagt, ook al heb je ‘je hart op slot’. Wat is muziek dan toch een mooie manier van uiten, ‘ik kan alleen zingen’."
Armin van Buuren & Jake Reese - 'Need You Now'
"Armin van Buuren is een koning in het combineren van verschillende muziekstijlen. Het is eigenlijk nooit geforceerd, maar juist een organisch geheel. Zijn meest opvallende samenwerking was zonder twijfel ‘Hoe Het Danst’ met Marco Borsato en Davina Michelle. Het werd zelfs de grootste Top 40-hit van 2019. De track ‘Need You Now’ is opnieuw een opvallende samenwerking. Door het special effect hoor je het nauwelijks, maar de vocals zijn van Jake Reese. Beter bekend als Jaap Reesema van o.a. X Factor en de Zelfspodcast met Sander Schimmelpenninck. De gepitchte vocals zijn een trend in de dancemuziek, bewijzen Meduza, Regard, Joel Corry, Tiësto en nu ook Armin & Jake. Ik kan er nog even geen genoeg van krijgen."
"Bij sommige liedjes weet je het bij de eerste keer horen meteen. Dit is bijzonder, dit is er in de huidige muziek nog niet en dit luister ik hierna meteen nog een keer. Ik had dat met 'The Weight' van Danny Vera. Iemand die vooral bekend is van zijn ontroerende, kleinere liedjes, waarvan ‘Roller Coaster’ natuurlijk de bekendste is. Het verhaal achter ‘The Weight’ is dat je denkt dat je dingen verwerkt hebt, wat eigenlijk niet zo is. Zoals Danny dacht over de dood van zijn ouders heen te zijn, maar op sommige momenten toch anders bleek. Ondanks die lading is 'The Weight' geen stemmig liedje. Je moet ‘m eigenlijk horen in de auto, met een lege snelweg voor je, terwijl je ruitenwissers de regen op de maat van de muziek wegvegen."
September 2020
Tate McRae - 'You Broke Me First'
"De Canadese Tate McRae kreeg op haar dertiende in Amerika bekendheid als finalist van ‘So You Think You Can Dance’. Inmiddels is ze 17 en verovert ze de wereld via TikTok en vreet haar track ‘you broke me first’ tientallen miljoenen streams op Spotify. De vergelijking met Billie Eilish is snel gemaakt, een eigenzinnige tiener die een stoer, ietwat donker geluid laat horen. Grappig detail: de titel van deze track is net als bij Billies titels niet met hoofdletters, maar met kleine letters geschreven. Sub aan, en gaan!"
Finneas - 'What They'll Say About Us'
"Hij sleepte dit jaar maar liefst zes Grammy’s binnen. En dat terwijl de naam Finneas misschien niet eens meteen een belletje doet rinkelen. Totdat ik zeg dat hij de broer van Billie Eilish is, die voor een groot deel van haar muziek verantwoordelijk is als muzikant, schrijver en producer. Maar er is meer. Zijn solotrack ‘What They’ll Say About Us’ gaat over de coronacrisis en is opgedragen aan iedereen die dit jaar heeft moeten doorstaan. Maar het is vooral een aangrijpend mooi liedje dat ruimte geeft voor een eigen interpretatie."
David Guetta & Sia - 'Let's Love'
"Met hun samenwerking op ‘Titanium’, ‘She Wolf’ en ‘Flames’ schreven David Guetta en Sia al muziekgeschiedenis. Waar de knipoog naar de 80’s sound de laatste tijd steeds vaker gemaakt wordt, gaat deze track pas echt all the way. De stem van Sia zweeft een beetje nonchalant over de muziek, waardoor de focus meer op de sound van de track komt te liggen dan op haar vocalen. Het is typerend voor Sia, ze staat altijd in dienst van het liedje. ‘Let’s Love’ geeft me het gevoel van vrijheid, er samen op uitgaan, met de (neon)lichten van de stad als decor. "
"‘Soldier On’ dropte ik begin dit jaar in de Helden van Wim-playlist. Later werd het onbedoeld het anthem van de coronacrisis in Nederland. In de tussentijd hebben de boys van Di-rect de crisis aangegrepen om bijzondere livestream-concerten te geven op Haags grondgebied, zoals de Koninklijke Schouwburg, het Mauritshuis en De Pier. Voor de live-release van hun nieuwe album ‘Wild Hearts’ wordt de Haagse Electriciteitsfabriek het decor. ‘Color’ is een verrassend voorproefje, waarmee Di-rect weer laat horen een band te zijn die blijft vernieuwen. Minder obscuur, meer stadionrock. Maar wanneer dat ervan zal komen..."
Augustus 2020
"Met ‘Het Is Al Laat Toch’ wisten ze zomaar het succes van het door het publiek zo geliefde ‘Oceaan’ te overtreffen. Racoon in het Nederlands is eigenlijk met niets echt te vergelijken. Ze blijven vooral dicht bij het verhaal dat ze willen vertellen. De combinatie van het bezielende stemgeluid van Bart, het gitaarspel van Dennis, die er met zijn ogen dicht altijd helemaal in opgaat en een tekst die zonder opsmuk, maar rauw en puur recht op z’n doel afgaat. Met ‘De Echte Vent’ weet Racoon gewoon wéér te raken."
James Bay - 'Chew On My Heart'
"Zijn debuutalbum ‘Chaos And The Calm’ heb ik 5 jaar geleden heel wat keren beluisterd. Tracks als ‘Hold Back The River’ en ‘Let It Go’ zijn inmiddels ware klassiekers geworden. Na een muzikaal experimentele periode is James Bay nu terug met ‘Chew On My Heart’. Een vernieuwende track waarin zijn rauwe en emotionele stemgeluid weer mooi tot z’n recht komt.''
"Deze track is stiekem al een paar jaar oud, maar dankzij TikTok weer boven komen drijven. Banners is de artiestennaam van de Britse singer-songwriter Michael Joseph Nelson. Hij zingt over het euforische gevoel dat je hebt als iemand verliefd op je is. En dat kon niet anders dan resulteren in een mega aanstekelijk liedje. Het doet mij bij vlagen steeds denken aan Sheppard, Ed Sheerans ‘Castle On The Hill’ en ‘Secrets’ van OneRepublic."
Juli 2020
Kygo & Tina Turner - 'What's Love Got To Do With It'
"Is het vernieuwend? Nee, dat niet. Maar het is wel heel erg goed gedaan. Kygo doet het trucje van ‘Higher Love’ met Whitney Houston nu nog eens met ‘What’s Love Got to Do With It’ van Tina Turner. Opeens klinkt het panfluitje in dit nummer uit 1984 alsof ‘ie al voor Kygo bedoeld was. Het past perfect in zijn typische tropical sound. Ga maar gewoon liggen, en laat het over je heen komen.''
Davina Michelle - 'my own world'
"De coronacrisis heeft er bij Davina Michelle voor gezorgd dat ze zich is gaan realiseren wie Michelle is zonder de artiest Davina. Dat heeft nieuwe inzichten gegeven en zich vertaald in de muziek. ‘My Own World’ is een ijzersterke track waarin "Machine Davine" vocaal iets minder groots uitpakt, maar dat is in dit geval juist de kracht.''
Sofie Tukker & Gorgon City - 'House Arrest'
''Dit is een onvervalste clubrammer met zorgvuldig gekozen, enigszins zeurderige en zweverige vocalen. De twee dance-elektro duo’s Sofi Tukker & Gorgon City maken er met ‘House Arrest’ een geheel coronaproof feestje van. En dat is geen straf.''
Juni 2020
"Deze broeierige powerballad komt van het 18-jarige talent Zoe Wees. ‘Control’ is een persoonlijk verhaal over haar jeugdervaringen met epilepsie. Hiermee bedankt ze haar voormalige leraar, die haar enorm heeft geholpen. Als ze eenmaal losbarst klinkt haar stem bij vlagen zó rauw dat ‘ie me doet denken aan Lewis Capaldi."
"Wanneer je in één track zingt over mijn favoriete steden heb je natuurlijk al een paar punten binnen. En als het dan ook nog eens een lekker niks aan de hand lenteliedje is, kan ik er weinig tegenin brengen. Een mierzoete ode aan de liefde en de stad. Of je nou wilt of niet, deze zit de rest van de dag gewoon in je kop."
Harry Styles - 'Watermelon Sugar'
"Harry Styles is van de One D-boys zonder twijfel het meest eigengereid. Zijn stijl doet denken aan Robbie Williams na Take That. Van mierzoete boybandliedjes naar solotracks met een eigenzinnig, rauw randje. ‘Watermelon Sugar’ is stiekem een zomerhit, maar dan op z’n Styles. Het enige dat nog ontbreekt is de geur van de zilte zee en schraal bier."
Mei 2020
"Ken je de band Leaf nog? Die van de hit ‘Wonderwoman’ inderdaad. Een van de bandleden is Martijn Konijnenburg. Hij schreef mee aan Kygo’s wereldhit ‘Firestone’ en is nu onder de naam Goldkimono met een solotrack gekomen. Bij de eerste seconden van ‘To Tomorrow’ voel je het zand al tussen je tenen kriebelen."
Duncan Laurence - 'Someone Else'
Na het megasucces van ‘Arcade’, waarmee hij na 44 jaar het Eurovisie Songfestival won, laat Duncan Laurence beetje bij beetje meer van zich horen. Hij heeft inmiddels de 5 track EP ‘World’s On Fire’ uitgebracht, waar ook ‘Someone Else’ op staat. Een track waarop niet alleen de vergelijking met Sam Smith groter wordt, hij heeft het ook nog eens geschreven met Leland, die eerder werkte voor Selena Gomez en Troye Sivan. Vooral de kopstem in dit liedje blijft voorlopig in je kop zitten.
Twenty One Pilots - 'Level Of Concern'
April 2020
Lost Frequencies, Zonderling & Kelvin Jones - 'Love To Go'
Major Lazer, Marcus Mumford & Diplo - 'Lay Your Head On Me'
Danny Vera - 'Zijn Het Je Ogen'
Maart 2020
Danny Vera - 'Hold On To Let Go'
BENEE & Gus Dapperton - 'Supalonely'
Februari 2020
Met deze track zit je in één klap op het terras in het eerste lentezonnetje of cruise je in gedachten langs de boulevard op een zonnig eiland. ‘Breaking Me’ van Tobias Topic, die zichzelf kortweg Topic noemt, ligt in de lijn van andere aanstekelijke dancetracks als Meduza en Regard.
"De stem van Marcel Veenendaal wordt op deze track gedragen door zorgvuldig gedoseerde instrumenten en koortjes. Hij komt als een soort vaderfiguur naast de luisteraar zitten en zingt een flinke dosis zelfvertrouwen, bescherming en respect in. Met ‘Soldier On’ bewijst Marcel maar weer dat hij bij de absolute top van Nederlandse zangers hoort en Di-rect dat ze na 20 jaar nog steeds weten te vernieuwen."
Khalid & Disclosure - 'Know Your Worth'
"Een paar jaar geleden tipte ik Khalid als dé artiest voor 2018. Die verwachting heeft hij meer dan waargemaakt. Op deze track met de producerende broers van Disclosure laat hij weer een heel ander geluid horen. Gek genoeg lijkt hij meer te mompelen dan te zingen, maar dat zou zo maar eens met de boodschap van de track te maken kunnen hebben. Zo van: 'Als je goed luistert, hoor je dat het voor jou bedoeld is.'"
Glen Faria - 'Hoe Weet Je Dat'
"Glen Faria’s ‘Duurt Te Lang’ en ‘Zij Weet Het’ werden hits door Davina Michelle en Tino Martin. Glen’s nieuwe track ‘Hoe Weet Je Dat’ is opnieuw een ijzersterk liedje. Check ‘m alvast, voordat een ander de eer opstrijkt."
"Stel je even een lazy zondagmiddag thuis op de bank voor. Je haalt voor de verandering eens een plaat uit de kast. Alleen jij en de muziek, met dit nummer als klein knisperend vuurtje op een winterse dag.|
Januari 2020
Racoon - 'Het Is Al Laat Toch'
"Wat grijpt het rauwe stemgeluid van Bart in combinatie met de typische akoestische gitaar en de eerlijke tekst weer aan. Grappig genoeg is de basis voor deze track gelegd door het kijken naar First Dates."
Celeste - 'Stop This Flame'
"De BBC heeft Celeste al uitgeroepen tot Sound Of 2020. Haar stemgeluid is een soort mix van Adele, Amy Winehouse en Aretha Franklin. Je kunt duidelijk horen dat ze is opgegroeid met jazz- en soulmuziek. ‘Stop This Flame’ is er eentje die meteen lekker in het gehoor ligt en gewoon even harder moet."
Snelle - 'Smoorverliefd'
Snelle weet na 'Reünie' op geheel eigen wijze weer een maatschappelijk thema te bezingen. Dat hij zelf fan was van Acda & De Munnik is in de tekst terug te horen. Dit liedje moet je een paar keer horen voor de boodschap en conclusie. Muzikaal doet het denken aan 'Good Riddance' van Green Day. Genoeg ingrediënten voor een klassieker!
Billie Eilish - 'Everything I Wanted'
‘I Had A Dream’, met die woorden begint deze track van Billie Eilish. En dat is precies zoals het ook klinkt: dromerig, wazig. Ook frustraties uit dromen zoals niet kunnen schreeuwen komen terug. Ze schreef het voor en met haar broer, die ook in de backing vocals te horen is.
December 2019
Martin Garrix & Dean Lewis - 'Used To Love'
Een document vol jeugdherinneringen en de muziek die daaraan herinnert. In dit geval ‘Dancing In The Dark’ van Bruce Springsteen. Het herinnert aan een toptijd, terwijl vriendschappen verwatert zijn, net als de eerste verliefdheid die verdwenen is.
Tiësto & Stevie Appleton - 'BLUE'
Hoewel de winter officieel nog moet beginnen, geeft dit alweer het gevoel van de eerste lentedagen. Tiesto werkt op deze track samen met de Britse singer-songwriter Stephen Appleton, een combinatie die doet denken aan een mix van Lost Frequencies en Milky Chance’s ‘Stolen Dance’.
The Weeknd - 'Blinding Lights'
Dit is alles wat je niet verwacht van The Weeknd. Hiermee maakt hij een dikke knipoog naar de sound uit de 80s. Hij heeft overduidelijk goed geluisterd naar ‘Take On Me’ van A-ha. En het werkt heel aanstekelijk!
Lewis Capaldi - 'Before You Go'
Door het rauwe randje op zijn krachtige stem schreeuwt hij z’n emoties eruit. En juist dan raakt hij de gevoelige snaar. Het gaat over een situatie waarbij je je afvraagt of je iets had kunnen doen om het te voorkomen.
November 2019
Deze track past perfect bij de donkere dagen. Dominee Chris Martin verkondigd zijn boodschap op de dromerige piano klanken. Tekstueel doet het denken aan ‘Everybody Hurts’ van R.E.M. Want soms moet je gewoon een beetje relativeren.