Zo reageert de muziekindustrie op de protesten tegen racisme
02 juni 2020
02 juni 2020
Je kunt er niet meer omheen: de wereld reageert vol afschuw op de dood van de ongewapende Amerikaanse man George Floyd. Hij kwam vorige week om het leven door bruut politiegeweld. Ook in de muziekwereld hoor je een luid en krachtig tegengeluid.
Op Instagram uiten artiesten als Lady Gaga, Harry Styles, Ariana Grande, Beyoncé, Adele en velen anderen hun ongenoegen over het racisme wat nog steeds leeft in de maatschappij. De hashtag #BlackLivesMatter is de afgelopen dagen over de hele wereld gebruikt. Naast de statements op Instagram, ging een aantal sterren ook de straat op om te demonstreren, zoals Halsey.
Naast veel artiesten hebben ook grote platenlabels vol afschuw gereageerd op de dood van George Floyd. Maatschappijen als Sony Music, Universal Music, Columbia Records en Warner Music Group laten daarnaast weten Black Out Tuesday te steunen en dus ook dinsdag een dag stil te blijven op social media. Naast een dag afstand nemen van werk en samen te komen als community, neemt een aantal labels ook nog andere stappen. Interscope Records brengt deze week helemaal geen muziek uit en Universal Music komt met een speciale projectgroep. Deze groep gaat meer doen voor 'inclusiviteit en sociale gerechtigheid'.
Ook streamingdiensten als Apple Music en Spotify ondernemen actie. Bij Apple Music gaan meerdere radioshows niet door dinsdag. Spotify voegt 8 minuten en 46 seconden toe bij het selecteren van een playlist of podcast. Dit is de tijd dat de politie-agent George tegen de grond duwde, waardoor hij overleed. Ook hebben ze verschillende playlists gecreëerd in het thema van #BlackLivesMatter. Onder de titel 'In Solidarity: Black Lives Matter' zijn playlists te selecteren als 'Black Lives Matter' en zijn de playlists 'RapCaviar', 'Are & Be', 'Today's Top Hits', 'Who We Be', 'African Heat', 'State of Jazz' en 'Rock This' voorzien van een zwarte playlistcover.