Qmusic heeft het directe effect van radioreclame op websitebezoek onder de loep genomen. Hiervoor heeft Qmusic de handen ineengeslagen met de onderzoeksafdeling van mediabureaus Mindshare en Greenhouse Group.

Download rapport (leestijd: 3 minuten)

Het is voor het eerst dat er zo grootschalig onderzoek gedaan is voor meerdere adverteerders en cases. In totaal is voor de vier merken Auping, Stage Entertainment, Centraal Beheer en Eneco, gezamenlijk goed voor 23 zogenoemde flights, het websitebezoek inzichtelijk gemaakt en gekeken naar het effect binnen 30 minuten na uitzending van een radio- dan wel tv-spot.

Algemene conclusies

Hoewel er verschillen zijn in absolute niveaus (websitebezoek is ook zeer product/merk afhankelijk), zijn de patronen over de cases heen vergelijkbaar:

  • €1.000,- ingezet op radio levert uiteindelijk bijna 2,5 keer zoveel bezoekers op als wanneer dit bedrag op televisie wordt ingezet. 
  • Radio kan licht profiteren als tegelijkertijd tv wordt ingezet en levert dan iets meer bezoeken per GRP/€1.000,- op dan wanneer radio stand alone wordt ingezet. 
  • Verreweg de meeste GRP’s worden door adverteerders ingezet op werkdagen tussen 8.00 en 16.00 uur. Hier wordt veel bereik opgebouwd en absoluut gezien wordt hier dan ook het meeste sitebezoek gerealiseerd na een radiocontact
  • We zien echter dat op werkdagen na 16.00 uur en in het weekend de attributie per GRP toeneemt. Met name de avondspits is daarom een interessant tijdvak, omdat hier ook relatief nog veel GRP’s gerealiseerd kunnen worden. 
  • Voor campagnes met een actiematige insteek is het qua kosten interessanter om GRP’s vanuit de ochtendspits naar andere uren te schuiven en meer GRP’s naar het weekend schuiven om meer klanten naar de website te leiden.

Klik hier om het volledige rapport te lezen (leestijd: 3 minuten)

Foto: Campaign Creators